שרותים פיננסים

לפני שנה, אולי קצת יותר, היו השרותים הפיננסים למינהם כלחמניות חמות שנצרכו ע”י ההמון. מאז החל המשבר בשוק ההון ובשווקים הפיננסים החלו הלחמניות להתקרר וטעמן להשתנות ובהמשך טבעי גם הצריכה וגם הצורכים החלו לפשפש במעשיהם. “האופים”-בתי ההשקעות-התגלו, בחלקם, במערומיהם והציגו תוצאות מאכזבות בחלוף הזמן לרוחב תחום השירותים הפיננסים, החל בניהול תיקי השקעות ועד לחסכונות ארוכי הטווח כגון גמל, פנסיה והשתלמות.

מנגד, הצרכנים של השרותים הפיננסים נקלעו, ברוב המקרים שלא מרצונם, למבול של הצעות שמטרתן להשאיר את הכסף בדיוק באותו מקום – אצל “האופה”.

הבעיה העיקרית כפי שאני רואה אותה היא מאוד ברורה ומיידית – אי יכולתו של הצרכן לבקר, לברר ולברור את המוצר הפיננסי הראוי לו ביותר מבין מבול ההצעות והאלטרנטיבות הקיימות בשוק.

אם נתמקד לרגע בתחום ניהול תיק השקעות יש לצרכן מספר אלטרנטיבות מצומצם מאוד:

1. חיפוש אחר בית השקעות אחר – שתמיד יבטיח ללקוח כי אצלו המצב בהכרח יהיה טוב יותר.

2. שימוש ביועץ הבנקאי (על מנת להימנע מתביעת דיבה עתידית לא אביע את דעתי)

3. שימוש ביועץ השקעות פרטי – שתפקידו העיקרי להרגיע את הלקוח ולהסביר לו את פשרם של ההצעות שקיבל עד כה וגם את אותן הצעות שהלקוח כלל לא ער להן.

מעבר לבית השקעות אחר: שיטות הניהול לא משתנות בין בית השקעות אחד למשנהו. הלקוח בוחר את רכיב המניות (מרכיב הסיכון לכאורה) המתאים לו ובהתאם לכך תיק ההשקעות שלו “נשלח” אל עבר הניהול הרוחבי עם תיקי השקעות בעלי מרכיב מניות דומה. נקודה חשובה נוספת הינה ניהול באמצעות קרנות נאמנות של בית ההשקעות. בתי ההשקעות הגדולים והבינוניים מחזיקים קרנות נאמנות שנרכשות גם עבור הלקוחות המנוהלים. בימים כתיקונם-כמעט כולם מרוצים,אלא שבימי משבר, כמו בשנה וחצי האחרונות, אין ערך מוסף בהחזקת קרנות נאמנות של בית ההשקעות בו מנוהל התיק. עדיין לא ראיתי בית השקעות שמחזיק קרנות נאמנות של בית השקעות מתחרה ושההסבר לכך הוא ‘הקרן של בית ההשקעות המתחרה טובה יותר משלנו אז חשבנו לקנות לך את הקרן לתיק ההשקעות’. האם יש כאן מקרה של השאת תשואה ללקוח?!  בבתי ההשקעות הקטנים בדרך כלל אין את הבעיה ולו בגלל שגם אין קרנות נאמנות. הבעיה בבתי השקעות קטנים נעוצה ברמות פיזור נמוכות מה שמסכן את תיק ההשקעות של הלקוח.

שימוש ביועץ ההשקעות בבנק: יש יועצי השקעות טובים בבנקים, לא מספיק לדעתי. כמה יועצי השקעות בבנקים השונים הציעו ללקוחות פעילים לרכוש תעודות חסר שיכלו להניב בשנת 2008 תשואה נאה?! אני חושב שהבעיה של יועצי הבנקים היא “כליאתם” תחת תכתיבי הבנק וחופש הפעולה שלהם מוגבל, אבל זו רק דעתי.

שימוש ביועץ השקעות פרטי: יועץ השקעות פרטי לא שולח את הלקוח לניהול רוחבי ותיק ההשקעות של הלקוח מקבל טיפול צמוד וממוקד ולו בגלל שבכל רגע נתון בו נבנה תיק השקעות עבור לקוח מיועץ-אותו לקוח מקבל את מלוא תשומת הלב. כמו כן, יועץ השקעות פרטי אינו כלוא במסגרת כלשהי מה שמאפשר לו ליצור מסגרת המתאימה בצורה הולמת את צורכי הלקוח ואת תיק ההשקעות של הלקוח. יועץ השקעות פרטי יברור עבור הלקוח את הקרנות הטובות ביותר המתאימות לו, יחפש עבורו את ניירות הערך הטובים ביותר ויוכל לייעץ ללקוח להמשיך להחזיק בני”ע גם אם זה עלה באחוזים ניכרים, יועץ השקעות פרטי יוכל לברר ללקוח את מקורות הריבית הטובים ביותר לפקדונותיו, מחובתו של יועץ השקעות פרטי לפרוט בפני הלקוח את האפשרויות הקיימות בשוק והעיקר – ליועץ השקעות פרטי יש מחוייבות אחת ויחידה לכל אורך תהליך הייעוץ-הלקוח שמשלם את שכרו! 

היום, לאור המשבר הפוקד את השווקים, זה זמן מצויין לעשות את הבחירה “ביער” השרותים הפיננסים הקיימים ומכוון שלדעתי מדובר בסוג של משרת אמון מול הלקוח אזי הפרמטר הראשון שהלקוח חייב לבחון הוא עד כמה הוא רואה באדם מולו איש מקצוע אמין וישר ורק לאחר מכן לבדוק פרמטרים שקצת יותר קשים לבדיקה כמו תשואות לאורך זמן ולאורך המשבר הפוקד אותנו.