המירוץ למיליון

נכון, זה שם של תוכנית טלויזיה ואני חייב להודות שאני לא צופה בה.

המירוץ למיליון זה גם המקבילה הפיננסית של המשקיעים בבורסה בארץ ובעולם. אולי אני לא מגלה את אמריקה אבל אני חייב לכתוב את מה שאני כותב גם אם זה ברור לכולם, כי תמיד יהיו אותם משקיעים שלהם זה כלל לא ברור – שוק ההון והבורסה לניירות ערך היא כלי שבאמצעותו ניתן להאדיר את ההון ואסור להתייחס אליו ככלי להתעשרות מהירה!

אותם משקיעים שזורמים לבורסה (היום זורמים החוצה) ותוהים וחושבים על התעשרות מהירה ומירוץ למיליון עושים טעות חמורה. אסור להתייחס להשקעה כעל הימור כי היא אינה כזו. השקעה בניירות ערך צריכה להיות מדודה תוך הבנה מעמיקה בתהליכים, בדוחות ובמסחר ואם אינה כזו הרי שמדובר בהימור. יכול להיות הימור טוב או רע אבל בסופו של תהליך המשקיע המהמר יפסיד את כספו ואת הונו, יתרחק מהבורסה ויגרום לעצמו נזק כפול. הנזק הראשון הוא נזק כספי והנזק השני הוא ההתרחקות משוק ההון. אי השקעה בשוק ההון כמוהה כאי רצון להשיא את עושרנו (כל אחד על פי עושרו). השוק פתוח לכולם אולם צריך לדעת כיצד לפעול.

כשם שצריך ללמוד נהיגה על מנת לקבל רשיון לנהוג, וגם אז, בתחילת הדרך, הנהיגה מפוחדת ופזיזה, כך גם ההשקעה בניירות ערך מצריכה למידה ומקצועיות או לחלופין ‘להזמין נהג מונית’ שיעשה עבודה מקצועית.

ובכל זאת, המשבר הנוכחי בשווקים הפיננסים הוא בדיוק מה שכולם מגדירים ‘משבר של 100 שנה’ ולכן ככזה הוא מהווה כר נרחב למציאת נקודות השקעה מעניינות מאוד שיכולות להניב תשואה נאה, מה שלא ניתן להשיג ב’ימים רגילים’.

על מנת להינות מתשואות נאות בימים סוערים אלו צריך לעמוד במספר קריטריונים מקבילים: הראשון-מקצועיות-על הפועל בשוק ההון להיות מקצועי מאוד (כמו בכל מקצוע אחר). השני-אורך רוח – על מנת להינות מפירות המשבר הפיננסי יש צורך אדיר בזמן פעולה חריג של 5 עד 10 שנים. הדעה הרווחת בתחום ההשקעות היא שככל שזמן ההשקעה ארוך יותר הסיכויים לתשואה גבוה טובים יותר. הדעה הנ”ל חזקה במיוחד בימים אלו ותוקפה יכול להיות בעל מאפיינים חריגים ברמות התשואה. קריטריון נוסף, וחשוב לא פחות, נעוץ בעובדה הפשוטה שכדאי להבין שמדובר היום בתנועות הון פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. צריך להבין שתנועות ההון נעות בין פחד-תקווה-חמדנות ותנועת ההשקעה תלויה באופן מובהק באלמנטים אלו ובהבנתם.

בשורה התחתונה אכתוב כי אלו מהמשקיעים המעוניינים להמר על כספם כדאי שיעלו על מטוס וינחתו בעיר ההימורים לאס וגאס ויהנו מבילוי נהדר שבבסיסו הימור על שולחנות ומכונות ההימורים.

המשקיעים האמיתיים, שמעוניינים להשיא את הונם, יבצעו השקעות זהירות, מדודות ומקצועיות ואת הפירות יקטפו בעוד מספר שנים לא רב.