תנו לי לנחש, הבורסה תעלה…או תרד

פרשנים ומומחים ועוד פרשנים ועוד מספר מומחים מנסים לפרשן את כיוון השוק. האם אנו במלכודת דובים או אולי בראלי שוורים ולמה בכלל כל זה קורה? כי צריך להשמיע דעה!

מול המומחים והפרשנים ישנם את המבצעים. הם (ואני), מנהלי ההשקעות ויועצי ההשקעות שאחראים על כספי הלקוחות, על ניהול סיכונים נבון ומחושב ועל שמירת הערך ויצירת ערך אמורים לקרוא את המומחים והפרשנים ולהגיב בהתאם. לקנות מנייה זו או אחרת ולמכור את המניה ההיא.

על מנת להטיב עם הלקוח ישנם בבתי ההשקעות ובבנקים מחלקות מחקר מתוחכמות, אנליסטים מפוקחים וערוצי תקשורת לכל אלו שיש להם קשר עם הלקוח. מחלקות המחקר “המפוארות” עדיין לא הוכיחו את נחיצותן ועדיין לא הראו ניצוצות של יכולות שעולות על משקיע מתוחכם אחר.

הראלי הנפלא שפקד את השווקים הפיננסים בעולם ברבעון הראשון של 2009 והמשבר שהחל את דרכו לפני שנתיים (מאי-יולי 2007) פסח מעיני מחלקות המחקר. מעניין!

מתחילת שנת 2009 (שלושה חודשים) עלה מדד ת”א 25 ביותר מ-19%, מדד הנדל”ן החבוט עלה ביותר מ-60%, מדד המניות הקטנות (יתר 120) עלה ביותר מ-50% ומדד הבנקים עלה ביותר מ-16%. במבט מעמיק יותר כאשר בוחנים ביצועי מניות ולא מדדים התמונה נעשית וורודה אף יותר.

מניות חברת הנדל”ן אלרוב עלו ביותר מ-140%, מניות חברת נטוויז’ן עלו בכמעט 50%, אגרות החוב של חברת אפריקה (בבעלות לב לבייב) עלו בעשרות אחוזים וכן הלאה.

המסקנה המתבקשת באה לפתחם הן של המומחים והפרשנים והן של מנהלי ההשקעות והיועצים – היכן הייתם כאשר השוק קרס והיכן הייתם כאשר השוק פרץ?! תשובות יש למכביר אבל אני יכול לומר בפן המקצועי שלכל המערכות ישנן אי אילו בעיות מול הלקוח שאינן מאפשרות להציג לו בסופה של תקופה תוצאות מסבירות פנים. עליי להודות שגם תחת עיסוקי כיועץ השקעות פרטי ישנן אי אילו בעיות (שזה לא המקום לפרטם) אלא שבראש ובראשונה עליי להציג תוצאות ללקוח וכאשר השוק טוב ללקוח חייב להיות טוב וכאשר השוק רע הלקוח צריך וכדאי שירגיש שדואגים לכסף שלו.

כל האמור לעיל הוא בעצם הקדמה לעניין עצמו – לא ניתן לתזמן את השוק, בתקופה של חודשים בודדים קשה לדעת לאן השווקים ינועו ולך הלקוח המתעניין אני יכול לכתוב שבמידה ואתה שוקל לקבל ייעוץ\ניהול לכספך כדאי שתדע שההסיטוריה לטובתך אבל הסטטיסטיקה לרעתך. הבטחות וקסמים אמורים להרחיק אותך ושמרנות יתר לפעמים לא במקומה – בהחלט קשה למצוא בעל מקצוע טוב בתחום אולם זה נכון כמעט לכל מקצוע אחר.