10 עצות להשקעה נבונה

גם אילו שאינם מבינים את רזי שוק ההון והבורסה מבינים שאין נוסחאת קסם שתניב רווח בטוח מהשקעה ועל אחת כמה וכמה מספקולציה בניירות ערך. עם זאת, ישנן נקודות חשובות שיישומן יכול להוביל את המשקיע לחוף מבטחים כך שההשקעה תייצר ערך בסבירות לא נמוכה.

1. אל תשקיע את כספך בעצמך אם אתה לא מבין מה אתה עושה. הדבר משול לנהיגה ללא רשיון מה שמגדיל את הסבירות לתאונה – גם תאונה פיננסית שהיא הפסד כספי.

2. אל תשקיע בתחומים בהם ההבנה שלך לוקה בחסר. הדבר משול (שוב מתחום הנהיגה) לנהיגה במשאית על אף שיש רשיון לרכב פרטי.

3. אל תפעל על בסיס תחושות בטן. השקעה אינה ארוחה ואינה קשורה לתחום הקולינרי.

4. לא להתפתות לבצע עסקאות מהירות כתוצאה מדיווח כזה או אחר. שוויו של נייר ערך משול לבניין שנבנה אט אט ומכוון שלא בונים מגדל ביום או יומיים כך גם ההשקעה – לא מתפקידה לספק תשואה מחר בבוקר ובניית מערכת השקעה איטית יכולה להניב תוצאות מדהימות.

5. לא להתפתות לרווח מהיר. בתחום זה ישנם הרבה “מומחים” שמציעים למשקיע רווח זריז עם סיכון נמוך. בשוק ההון אין ארוחות חינם ועל כל טעות משלמים עכשיו ובמזומן.

6. הכר במגבלותיך – אם אתה לא מבין בהשקעות עשה שימוש בבעלי רשיון שזה תחום עיסוקם.

7. בהקשר לסעיף הקודם – במידה ובחרת לעשות שימוש בבעל רשיון עשה שיעורי בית – קבע פגישה עם יותר מבעל רשיון אחד.

8. בחן, בינך לבין עצמך, עד כמה באמת אתה מוכן לקחת סיכונים. אם אתה לא מבין או לא מסוגל להעריך סיכון – עשה שימוש באיש מקצוע.

9. סיכון אינו נמדד רק בחשיפה מנייתית. המשבר של 2008 הוכיח לעולם ההשקעות כי גם השקעה באגרות חוב יכולה להיות מסוכנת מאוד.

10. שנן את כל העצות שקיבלת עד כה, עצות שקיבלת בעבר והעצות שיתכן ותקבל בעתיד וכך תוכל, כמשקיע, להגיע לנקודת הכרעה מדוייקת יותר כיצד לפעול.

בהצלחה!