רווח מהיר בבורסה

הינה תמה שנת 2009 שבאה אחרי שנה נוראה (2008) שאיימה על השווקים הפיננסים ועל העולם כולו שהיה על סף כאוס פיננסי משמעותי שרוב בני האדם כלל אינם ערים לעוצמתו. המשבר הפיננסי היה כה חריף עד כי גם האדם “הפשוט”, זה שאינו מכיר את השווקים הפיננסים ולא משקיע בניירות ערך, לא מחזיק קרן נאמנות, קופת גמל, פנסיה, השתלמות או כל מוצר פיננסי אחר, היה מגיע אל סף אבדון.

שנת 2009 נפתחה בהססנות לצד המשך קריסתם של בנקים ברחבי העולם ובעיקר בארה”ב אולם ככל שהתקדם לו הזמן והחל במרץ 2009 החלו השווקים הפיננסים לראות ניצוצות של תקווה והשווקים החלו לטפס ולא פסקו עד עצם כתיבת שורות אלו.

מאחר והשווקים עולים שוב מתעוררים הספקולנטים שהם אותם אלו שמחפשים את הרווח הקל והמהיר בבורסה. קנייה של נייר ערך בחיר זול ומכירתו במחיר מפולפל של פי 3 או ארבע ורישום של רווחי הון פנומנלים של עשרות ומאות אחוזים. ופתאום כל סוחר הוא מלך וכל מניה כתר והכל פורח ומלבלב וכאילו נשכחה לה אותה שנה עגומה.

רווח מהיר בבורסה הוא משהו אפשרי. הוא אפשרי תחת הנחת מוצא מאוד ברורה שכאשר מעוניינים ברווח מהיר צריך לקחת בחשבון שההפסד הפוטנציאלי מהיר לא פחות ובמרבית המקרים מהיר אף יותר. הרציונאליות של השווקים מאוד ברורה ועל מנת לייצר רווח יציב ולאורך זמן דרושה עבודה קשה שלצידה בקרה מדודה אודות חלוקת הסיכונים הרלוונטים בכל נייר ערך. קסמו של שוק ההון בימי עליות עליזים יכול לעוור עיני משקיעים והזיכרון הקולקטיבי הופך לקצר מאוד.

קנייה של מניה לשם השקעה באה לענות על צורך של השתתפות בהצלחת החברה מה שיעלה את שווי השוק שלה ככל שעסקיה יתקדמו וישגשגו. קניה של מניה לשם ספקולציה באה לענות על צורך מיידי הרבה יותר – הריגוש שבביצוע לצד החלום של רווח מהיר וללא שום התחשבות בתוצאות הרות האסון שיכולות לבוא. קנייה של מניה לשם השקעה הינה צורך שיענה על מטרת ההשקעה-יצירת ערך בטווח הארוך ואילו קניית מניה לשם ספקולציה מתעלמת באופן עקבי מעיסוקי החברה וביצועיה.

הסוחרים הממולחים, ויש מעטים כאלו, שיודעים לקנות בזול ולמכור ביוקר עובדים בצורה ממודרת ומדוייקת וכמעט כל נסיון לעקוב אחרי ביצועיהם נידונים לכשלון ידוע מראש. מאידך, מעקב אחרי משקיעים ממולכים, וגם כאלו של מעט, הינו פשוט יותר, שקוף יותר ומתאים לכל שכן מדובר בהשתתפות בידע אודות עסקי חברה פלונית שלאורך זמן צמיחת עסקיה תרווח את מחזיקי מניותיה.

לסיכום: למי שמעוניין ברווח מהיר בבורסה כדאי לדעת כי הסיכונים רבים וכדאיותם מוטלת בספק. המשפט שאומר “כסף לא גדל העצים” בהחלט מתאים במקרה זה ולכן ברוב המקרים עדיף רווח בבורסה שיתבסס על הטווח הארוך ויאכוף את חוקי הסיכון הרלוונטים ומכאן הדרך להצלחה סלולה בצורה טובה הרבה יותר.