שלוש הערות על השקעות

אני עושה מאמץ לקרוא המון על השקעות. ספרים, מאמרים, חומר מקצועי, פורומים וחומר מקצועי ממוקד שנשלח אליי במייל מהמון גורמים. הן בעברית והן באנגלית. האינטרנט שנראה מובן מאליו מאפשר להיחשף לכמות מלל אין סופית ומה שנראה מובן מאליו היום לא היה כך לפני 10 שנים.

במקרים לא מעטים אני גם קורא תגובות של קוראים על כתבות ומאמרים כאלו ואחרים ומהן אני למד על בעיה ישראלית נפוצה. הקוראים מחפשים את ה”קילר” הבא. מחפשים את המאמר שיעניק להם תשובה מוחצת – בדיוק במה להשקיע בכדי לייצר רווח מיידי וגבוה.

ובכן…

1. על מנת לייצר רווח יש צורך בידע כיצד לייצר אותו. גם כשהידע קיים מאוד קשה להגיע לנקודת רווח מוחלטת בזמן הקצר ולכן יש צורך ללמוד המון על השקעות ולהתעמק בכתוב גם אם מדובר במאמר שלא מספר לקורא על המנייה המנצחת הבאה.

2. על מנת לייצר רווח יש צורך בנסיון ותעוזה. הנסיון יעניק למשקיע כרית נוחה להשקעות והתעוזה תעניק למשקיע את העוז לקנות ניירות ערך ללא חשש מה יקרה מחר בבוקר. תנועה בנייר הערך, גם כשמדובר באחוזים ניכרים, הינה בלתי ניתנת לצפייה. ירידה או עלייה במחיר במסגרת זמן קצרה של ימים, שבועות או חודשים היא מקרית לחלוטין ולכן אינה ראויה להתייחסות מיידית.

3. על מנת לייצר רווח חייבים להפנים את הצורך בסבלנות. הכיסה לתהליך השקעה מצריך מהמשקיע סבלנות כמעט אין סופית. במבחן התוצאה ניתן ללמוד שמשקיעים שראו בשווקים הפיננסים מקור להשאת רווחים בטווח הארוך השיאו רווחים עודפים על פני כל אפיק אחר.

סייגים

ישנם המון דוגמאות לפיהן השקעה לטוווח ארוך הניבה תוצאות שלא כמצופה. דוגמאות בולטות הן מדד הנאסד”ק שבעשר השנים האחרונות הניב תשואה שלילית ומצב דומה קיים גם במדד היפני-הניקיי. עם זאת, אני טוען שלשם כך בדיוק כדאי ללמוד את נושא ההשקעות בצורה מעמיקה ולהבין כיצד לפעול ולנהוג בכל עת ועת.

כמו כל דבר בחיים התזוזות בשווקים הפיננסים נתונות להשפעה ע”י חדשות ואירועים קצרי טווח אשר השפעתם על הבורסה יכול שתהיה ארוכת טווח וכן להיפך. על מנת לקבל תוצאות השקעה ראויות יש צורך בלמידת המיקרו – רמת מניות החברה בה משקיעים, וכן ברמת המאקרו – רמת המשק בו נמצאות מניות החברות בהן משקיעים.

מכוון שהגלובליזיצייה והקורלצייה בשווקים הינה גבוה מאוד קיים גם הצורך ללמוד ולדעת מה קורה בשווקי העולם ובעיקר בשוק האמריקאי, האירופי והסיני (לאו דווקא בסדר הרשום), וכן ללמוד ולדעת כיצד יגיבו הרגולטורים לכל אירוע ואירוע. ההתערבות הרגולטורית הינה פרי המשבר שפקד את הבורסות ברחבי העולם בשנת 2008 והתערבות זו נמצאת בעיצומה ועדיין איני רואה מתי היא תיפסק ולכן אני שם דגש על פרמטר זה. 

לאור האמור ניתן להסיק שעל מנת לייצר רווח יש צורך בממשק אכזרי של מידע וזו בהחלט מסקנה שאינה רחוקה מהמציאות. עם זאת, על מנת שהכסף יצא לעבוד וישיא רווחים שנמדדים בכסף נוסף יש צורך בעבודה קשה.

מרבית המשקיעים בוחרים להתעלם מהעבודה הקשה ופונים לדרך הקלה-נסיון להשיא רווחים בטווח הקצר.