בורסה עולה-משקיעים מפסידים

במחקר מבוסס שקראתי לאחרונה בדקו הסוקרים את התנהלות “המשקיע הממוצע” במהלך השנים האחרונות בהן שוק המניות רשם תשואות דו ספרתיות וזאת באמצעות תנועות קנייה ומכירה של קרנות נאמנות מתמחות במניות.
המחקר בדק את תנועות הקניה והמכירה של קרנות הנאמנות לצד ביצועי שוק המניות וגילה נתון מדהים: בעוד ששוק המניות רשם תשואות נאות ודו ספרתיות לאורך מספר שנים לא מבוטל – רשמו המשקיעים תשואות שליליות של מעל 50%.
על מנת להפסיד מעל 50% בזמן ששוק המניות עולה צריך לבצע מהלכים הפוכים מהשוק בטווח הקצר. הווה אומר – כאשר ישנו מימוש מסויים בשוק ומחירי המניות יורדים – למשקיעים נמאס להמתין והם מוכרים את אחזקותיהם וכאשר השוק עולה הציבור ממתין להתבססות העליות וקונה שוב. בשורה התחתונה ניתן להבחין שהציבור הרחב יודע לקנות ביוקר ולמכור בזול ואילו בשווקים צריך לפעול בדיוק הפוך – לקנות בזול ולמכור ביוקר. איך עושים את זה? זו בדיוק הנקודה בה כדאי וראוי לעשות שימוש בבעל מקצוע וכמובן לדעת שרווחים אינם באים במהלך קצר טווח (תחת הבנה של הסיכון).
במסגרת זמן קצרה יתכן ויהיו שינויים במחירי המניות לאור אי אילו אירועים יומיים או שבועיים והפסיכולוגיה עובדת שעות נוספות. תחת הנחה שהתהליך הוא תהליך השקעתי, בניגוד למסחר, יתכן שיהיו ימים שליליים בהם המחירים ירדו אך במהלך ארוך הטווח, במידה וההשקעה ראויה ונכונה, אין צורך לפעול לאור שינויים קצרי טווח אלו.
העצה הטובה ביותר שלי למשקיעים השונים, שאינם מקצועיים, היא לעשות שימוש באיש מקצוע ולרכוש את הדבר החשוב ביותר בהשקעות – סבלנות.