תחזיות אפוקליפטיות-תחזיות אופטימיות

רגע לפני שהאינטרנט היה נחלת הכלל לא היה ניתן להשיג בקלות תחזיות על השווקים הפיננסים. לא ניתן היה לדעת מה חושבים “המומחים” על שוק ההון והאם הם צופים תקופה חיובית או שלילית. ככל שהזמן עבר ורשת האינטרנט התפתחה ניתן כיום להגיע לכל אחד “מהמומחים” למיניהם ולהיחשף לדוחותיהם.
היום, שנת 2011, ניתן לקרוא בכל אתר מכובד מגוון תחזיות של מיטב המומחים והעיקר הוא – היכולת לסנן את המסה של החומר הקיים.
ישנם 2 כלים פופולריים ללכוד את עינו של הקורא ומנגד להעצים את שמו של כותב הסקירה. אם בעיני עצמו ואם בעיני הקוראים או בעלי אינטרסים אחרים.
אחדד את הנקודה.
ישנם את מומחי האמצע – בעלי דעה על שוק ההון, עם ניסיון וותק רב, המצותתים או מדברים \ כותבים על השווקים הפיננסים ומטבלים מניסיונם על אפשרויות התנועה של השוק. הם לא מחפשים כותרות ואת יוקרתם וניסיונם הם רכשו לפני שנים רבות. אלא המומחים שכדאי לקרוא או להקשיב למה שיש להם לומר. לא בעיניים עצומות כמובן.
מנגד, ישנם את חוזי השחורות עם תחזיות אפוקליפטיות של צניחות בשווקים לרמות שפל שלא נראו כמוהם. הם מנמקים את תחזיותיהם בצורה נאותה ולקורא נישאר רק להיבהל מהקטסטרופה שעלולה להגיע בכל רגע. אם יהיו צודקים – קנו את עולמם ויוקרתם ומאותו רגע ואילך יקשיבו לכל מוצא פיהם. אם ייטעו – אף אחד לא יזכור. הסיכוי שלהם להיות צודקים עומדים על 50% ולכן הסיכון שהם נוטלים על עצמם הוא סביר וכדאי.
לצד רואי השחורות יש את המומחים עם התחזיות האופטימיות שתמיד רואים וורוד בעיניים. הם ירעיפו על השווקים הפיננסים מחמאות וישדרו שהיד עוד נטויה ויהיו עוד עליות היסטוריות והיסטריות בשווקים הפיננסים. כל שנותר עפ”י תחזיותיהם הוא לרוץ ולקנות ניירות ערך ולהמתין למתיקותה של התשואה הפנומנלית שבדרך. גם האופטימיים, כמו חבריהם האפוקליפטיים, נוטלים סיכון של 50% – אם יהיו צודקים-קנו את עולמם ויוקרתם. אם טעו – אף אחד לא יזכור.
הרעיון של האפוקליפטיים והאופטימיים הוא מאוד פשוט – הם עולים לכותרות באופן מיידי. הרעיון טוב גם למוכרי המידע – אתרי האינטרנט והתקשורת הכתובה והאלקטרונית – שהרי התקשורת אוהבת לעסוק בנקודות הקיצון שהרי האמצע – משעמם ולא מוכר!

אלו השואלים כיצד לנהוג…. בדיוק כמו בחיים האמיתיים. רוב הזמן האמצע קובע ועליו יש להתבסס ולעיתים רחוקות מאוד יש תרחישי קיצון אליהם לא ניתן להתכונן ועל סמך ציפיה להם לא ניתן להתנהל. במיוחד לא בשווקים הפיננסים.