“יצאתי פראייר” – יומנו של ציבור המשקיעים

ציבור המשקיעים כל הזמן חושש פרט לתקופה שהוא לא חושש. ההיסטוריה חוזרת על עצמה שוב ושוב וציבור המשקיעים מוכר בפאניקה וקונה באופוריה.

שוק המניות המקומי השיל בשבוע האחרון מעל 7% והמצב ביום יום אכן לא מרגיש כמצב נעים. האם זה בהכרח אומר שצריך לנקוט בפעולה? התשובה החד משמעית היא – לא! כדאי לבחון את המצב, להעריך שוב את אלוקציית הנכסים אך בשום פנים ואופן לא להיכנס להיסטריית השקעות ולמכור מכל הבא ליד.

הציבור, ציבור המשקיעים, נוהגים כעדר. כאשר הארועים השליליים צפים מעל פני המים והתקשורת הכתובה והאלקטרונית חסרת האונים וההבנה בתחום משדרת ללא הרף מסכים אדומים ברור למה יש לחץ. וכשהלחץ שולט ברחובות הפעולות שננקטות הן פעולות הרסניות שמשמעותן הוא הפסדים צורמים.

בטווח הקצר של החודש האחרון ניתן להבחין בפעולות ציבור המשקיעים הרחב כפי שבא לידי ביטוי מנתוני קרנות הנאמנות ומפעולות הייעוץ הבנקאי שבא במגע הרב ביותר עם הציבור הרחב בכל נושא ההשקעות. כאשר מדד מניות המעו”ף נשק לרמה של 1180 נקודות נראו סביב גלי פדיונות רחבי היקף ולאחר שבועיים המדדים חזרו להיסחר ברמות גבוהות יותר של 1250 נקודות. ושוב רואים כניסה איטית של כסף חזרה לקנות וכיום המדד כבר עומד שוב על כ – 1178 וסביר להניח ששוב הציבור ימכור בהמוניו ויחזור לקנות שהמדד שוב יצביע על המספרים הגבוהים יותר. כל פעולה כזאת מתורגמת להפסדים כבדים וחוסר אונים מצד ציבור המשקיעים.

שוק ההון אינו קזינו ומי שמתייחס אליו כך שייזכור – “הבית תמיד מנצח”!!!

נשאלת תמיד השאלה “אז מה עושים”? ראשית, צריך לדעת במה משקיעים ולהיערך בהתאם. שנית, מי שאינו מסוגל לשאת הפסדים בטווח הקצר שפשוט לא “ישחק” במשחק.

אם שוק המניות טוב כולם נמצאים במשחק ובמרבית המקרים שוכחים כי יכולה לבוא תקופה פחות טובה. השוק אינו חד סטרי ומדידת התוצאות כדאי שתיבחן על פני תקופה.

בתקופה הנוכחית ישנם מספר גורמים המעיבים על השווקים בארץ ובעולם: המחאות החברתיות בישראל, בעיית תקרת החוב האמריקאי (האם באמת הושג פתרון?!) ובעיות החוב באירופה.

מנגד, מצב החברות השונות טוב והרווחיות משביעת רצון הן בהתאם לדוחות שפורסמו והן במבט לעתיד.

אם אינך יודע כיצד לפעול – אל תפעל.

אני תמיד אומר ש”מי שיש לו רישיון על רכב זה לא אומר שהוא יודע לנהוג במשאית גדולה וארוכה”.