מה יכול להעיק על הבורסה בתקופה הקרובה

ובכן, ספטמבר נכנס מחר וזהו החודש שלא מעט משקיעים ציפו לו וחוששים ממנו. לאלו שלא מעורים בנעשה מסביב – הרשות הפלשתינית ברשות מחמוד עבאס (אבו מאזן) מעוניינת להעלות בקשה \ הצעה לאו”ם שיכירו בהם כמדינה בגבולות 1967. הכרה ברשות הפלשתינית כמדינה יכולה להעלות בעיות לא מעטות למדינת ישראל הן בפן הכלכלי והן בפן המדיני והבטחוני.

בספטמבר ישנו אירוע נוסף – הממשל הגרמני צפוי לאשר את חבילות הסיוע ליוון במסגרת חבילת החילוץ למדינה שאושרה במסגרת גוש היורו. ישנם משקיעים החוששים שמה הגרמנים לא יהיו מעוניניים בסופו של דבר “לשאת” את המחדלים היוונים על גבם.

נקודה שאני מאוד אוהב לציין היא העובדה שאף אחד אינו יודע איזה “שפן” נוסף יכול לצוץ – הן חיובי והן שלילי. שוק ההון תמיד מפתיע ופועל על פי פרמטרים שלא תמיד ניתן לזהות אותם כיום. יותר מכך, ישנם מקרים בהם השוק מגיב באופן שונה מציפיות המשקיעים ופה טמון הסיכון הרב ביותר.

אחד האנליסטים בישראל פרסם מחקר שערך ובו בחן את התנהגות הבורסה בחודש ספטמבר במהלך ההיסטוריה. האנליסט מצא כי חודש ספטמבר הינו החודש הגרוע ביותר ובו מתרחשות התנודות החדות ביותר.

לסיכום: אם אתם חוששים מפני הטווח הקצר – שסביר שיהיה תנודתי, ואת זה רואים כבר חודשיים-שלושה, כדאי לבחון הורדה בחשיפה לנכסי סיכון. אם אתם בצד המשקיעים, לתקופות של יותר משנה או שנתיים, אזי האירועים יחלפו והעולם ימשיך להתקיים גם אם המחירים בשוק יהיו קצת יותר נמוכים (או גבוהים?).