מה זה אומר אג”ח איטלקי בתשואה של מעל 7%

מדברים לרוב על המשבר האירופאי. על יוון שהולכת לפשוט את הרגל, על הבעיות בפורטוגל ובספרד. אז גם האחות הארופאית איטליה עולה לכותרות. איטליה היא הכלכלה ה-7 בגודלה בעולם ולכן התערערות הכלכלה שלה אינה דומה ליוון שמהווה פחות מ-3% מהכלכלה הגלובלית. כל השיחות והדיבורים סביב משבר איטלקי עד כה היו מה שנהוג לומר “על הנייר” אולם כאשר אגרות החוב של המדינה החלו לרדת והתשואות החלו לעלות – הדיבורים הפכו למעשים.

קניית אגרת חוב משולה למתן הלוואה לתקופה ידועה מראש לגוף אחר ורצון לקבל על ההלוואה רמה מסויימת של תשואה. ככל שהגוף לו מעניקים את ההלוואה מסוכן יותר – נדרוש לקבל תשואה \ פיצוי גבוהים יותר. לדוגמא – הלוואה לחברה פרטית מסוכנת יותר מלתת הלוואה לממשלה ולכן ההלוואה לחברה פרטית תישא ריבית גבוה יותר והתשואה שהמשקיע ידרוש תהיה גבוה יותר.

הכלל אומר שככל שאגרת חוב נסחרת בתשואה לפדיון גבוה יותר זה משקף את דעת המשקיעים כי הסיכון עולה בקנית אגרת החוב. הכלל נכון הן לאגרת חוב ממשלתית והן של פירמה פרטית.

תשואה עולה באג”ח משקפת ירידה במחירו.

אז מה קורה באיטליה? התשואה באג”ח לתקופה של 10 שנים עלו אל מעל 7%. הווה אומר – מחיר האגרת ירד.

חששות המשקיעים, שקנו אגרות חוב איטלקיות, הן שהממשלה לא תוכל להחזיר להם את ההלוואה ולכן הם מעוניינים למכור אותה. כמו בכל נייר ערך או מוצר – כאשר יש יותר מוכרים מקונים – המחיר יורד וזה מה שקורה לאג”ח האיטלקי. החשש מאי קבלת ההלוואה והריבית עליה בחזרה גורמים למשקיעים למכור ומהר.

אלמנט חשוב נוסף הינו גיוסי חוב חדשים\עתידיים של הממשלה האיטלקית. לאור הסיכון העולה ידרשו המשקיעים ריבית גבוה יותר על אגרות חוב חדשות – על גיוס חוב נוסף בעתיד – של ממשלת איטליה. במידה והממשלה האיטלקית תיטול הלוואות ותאלץ לשלם עליהן ריבית גבוה יותר – ישאר בקופתה פחות כסף. נטילת הלוואות חדשות תעלה כסף רב.

שני אלמנטים נוספים שקיימים בשוק ורבים לא ערים להם:

1. פקודות סטופ לוס – ישנן פקודות מכירה שמתבצעות אוטומטית כאשר התשואה נוגעת ב-7% מה שמאדיר את ההידרדרות.

2. חוזי ביטוח – CDS – חוזי ביטוח שנכנסים לפעולה לאור הסיכון העולה של ההלוואה לאיטליה.

כמו שכתבתי בהזדמנויות אחרות – הפתרון למשבר הנוכחי הוא בעיקרו פתרון פוליטי. על הפוליטיקאים האירופאיים להחליט שהם צריכים לפתור את המשבר ומהר.