גברת כהן מחדרה קונה נדל”ן

הפעילים בשוק ההון מכירים את הנוסחא המועדפת עליהם בכל הנושא של תיזמון היציאה משוק ההון המקומי. האימרה השכיחה גורסת כי כאשר גברת כהן מחדרה קונה מניות זה הזמן לצאת מהשוק.

המחקרים השונים הוכיחו לא פעם כי הציבור הרחב חוזר לקנות מניות כאשר השווקים נמצאים קרוב לשיאם ורגע לפני המפולת בה אנשים ירימו ידיהם לשמיים וימכרו בזול את המניות שקנו לא מזמן ביוקר. אולי מתהליכים אלו יצא המשפט המפורסם “הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם, מה שבא בקלות באותה הקלות יעלם” כפי ששר הזמר שלום חנוך בשירו המפורסם ‘משיח’.

הפעילים הוותיקים בשוק ההון יודעים וערים למצב בו השוק עלול להיות יקר מדי וכאשר הגברת כהן מחדרה, הספר שלך, נהג המונית, האיש במכולת, השכן ממול, החברים, המשפחה וכל מי שיודע שיש לך קשר לשוק ההון – שואלים אותך איזה מניה לקנות – או אז כדאי לשקול מכירה גורפת של תיק ניירות הערך ולבחון שוב ושוב האם השוק יקר מדי. אלו הם סימני הרחוב – ואל לנו לזלזל בהם.

בפנית השקעות חדה ימינה אני משיט את הפיסקה האחרונה לעבר תחום הנדל”ן. ריבית נוחה, מומנטום חיובי ותשואות נמוכות בשוק ניירות הערך הביאו גורמים שונים להשקיע בנדל”ן. מאחר ואיני בקיא בתחום הנדל”ן ואיני יודע האם המחירים יקרים או זולים – דבר אחד בטוח לגמרי – השקעה בנדל”ן הפכה לטרנד ההשקעות החדש.

לרגע נדמה שהגברת כהן מחדרה, נהג המונית, הספר, השכן, החברים והמשפחה קונים נדל”ן להשקעה כי “שם התשואה נהדרת ובטוחה” או “מחירי הנדל”ן לא יורדים אף פעם”. פתאום ישנם משקיעי נדל”ן “מבינים יודעי דבר” עם חישובי תשואה מדוייקים.

למי שיודע לעשות את האנלוגיה הרלוונטית – יש תשובה מוחצת.

למי שאינו שם לב אחדד בסיפור קצר: אחת הבורסות הראשונות בהיסטוריה היתה בהולנד שם התנהל המסחר בפקעות פרח הצבעוני. מחירי הפקעות היו נעים מעלה ומטה בהתאם להיקף ההיצע והביקוש מחקלאי אירופה השונים. כאשר הציבור הרחב “גילה” את אפשרויות הרווח הקל החל לזרום כסף רב לתחום. כמו כל מוצר שמחירו עולה ועולה ועולה – ישנו רגע אחד קטן, שבריר של רגע, בו מבינים המשקיעים כי “האוויר נגמר” והמחיר צונח חדות (במקרה של מחיר הפקעות של שנת 1636 צנח המחיר ב-99.9%).

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמים במסמך זה (להלן- “המידע”) מסופקים כשירות לקוראים ואינם משקפים בהכרח את עמדתו הרשמית של גיא חזן-יועץ השקעות פרטי. אין לראות במסמך ובמידע הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים המתוארים בו או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. אין לראות במידע המלצה או תחליף לשיקול דעתו המקצועי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או שיווק השקעות- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות במסמך זה לתוצאות בפועל. אין לראות במסמך זה כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנכסים הפיננסים המוזכרים בו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שנאסף ונערך על ידי גיא חזן-יועץ השקעות פרטי ומידע הנובע ממקורות אחרים, תחת הנחה שהינו מידע מהימן. מסמך זה אינו מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע האמור. המידע המופיע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. מאחר שכך, מסמך זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי אינו מחויב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע מראש או בדיעבד. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במסמך זה, אם יגרמו, ואינו מתחייב כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. כל הזכויות במסמך זה ובמידע שייך לגיא חזן-יועץ השקעות פרטי