לקראת בחירות – התחממות ביטחונית. מה עם כלכלית?

גם הבחירות של 2009 לוו בהתחממות ביטחונית ברצועת עזה. הממשלה היוצאת החליטה לא להבליג ויצאה למבצע למיגור הירי הרקטי. הרעיון, כנראה, של אירגוני הטרור היה שההכנה והציפיה לבחירות בישראל ימנעו תגובה הולמת. ובכן, ממשלת ישראל החליטה להגיב ויצאה למבצע ברצועת עזה – עופרת יצוקה – שיעדו היה להפסיק ולקרר את הטרור הרקטי.

לצד האירועים הביטחוניים היו גם אירועים כלכליים. העולם היה בעיצומו של ליקוק פצעים של קריסה פיננסית חובקת עולם והשווקים בעולם הראו נפילות שערים חדות ודיבורים ותחזיות קודרות על חזרה לימי השפל של תחילת המאה ה-20 – תקופת השפל הגדול.

בתחילת שנת 2009 המשקיעים לא ראו אור בקצה המנהרה וההתחממות היחידה שהם שמו לב אליה היתה בגרף היורד מטה עוד ועוד ללא תחתית. רבים המשקיעים החליטו כי מאחר והשווקים ירדו ב – 50% בממוצע כדאי לשנות גישה בהשקעות ולמצוא חלופה הולמת שתייצר תשואה.

אז כנראה שעולם כמנהגו נוהג.. מבצע עופרת יצוקה הצליח לעת ההיא לעצור את הטרור העזתי והפעילות של הפוליטיקאים והבנקים המרכזיים בעולם הצליחה לעת ההיא לעצור את ההידרדרות הכלכלית.

התוצאות והאירועים הפיננסים של שנת 2009 היו מדהימים בקנה מידה של 100 שנה בתחום הכלכלי והתוצאות בתחום הביטחוני כנראה שיחזיקו 3 שנים (במידה וישראל תצא למבצע מלחמתי נוסף בימים אלו).

ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שהתחום הביטחוני מהווה אינדיקטור רב משקל במרחב הפיננסי. נכון, בעיות בגבול העזתי לא ישנו את תיקי ההשקעות בטווח הקצר וגם במלחמת לבנון השניה השווקים בישראל החלו להתייצב לאחר 3-4 ימי לחימה אך עדיין – בעת קבלת החלטות השקעה בוחנים שוב ושוב מה קורה במרחב הביטחוני.