איך להיזהר מנוכלים פיננסים

הרצון העז להשיא תשואה בטווח קצר מפתה גם את הטובים ביותר.

ישנם לא מעט נוכלים פיננסים שמטרתם היחידה היא למשוך לכיסם את כספי המשקיעים תוך מתן הבטחות שווא לרווחים גבוהים בטווח הקרוב.

כיועץ השקעות פרטי אובייקטיבי ובלתי תלוי מפליא אותי כל פעם מחדש כיצד עדיין ישנם משקיעים המתפתים לעסקאות מין הסוג הזה.

הנוכל הגדול בעולם, ברני מיידוף, הצליח להונות משקיעים רבים בסכום דמיוני של 50 מיליארד דולר. הפרשה התפוצצה בקול רעש גדול והיה הרושם שהמשקיעים הבינו את המסר.

כל אדם המעוניין לקבל שרותי ניהול וייעוץ פיננסי חייב לשים לב למס’ נקודות עיקריות המדליקות אור אדום בוהק:

  •  הבטחת תשואה – לא ניתן להבטיח תשואה בשום נכס פיננסי (או אחר). זו גם עבירה על החוק.
  • העברת כספים בפועל לידי “מנהל ההשקעות” – בקשה מסוג זה כבר פוסלת את מנהל ההשקעות מאחר שהכסף יוצא מחשבון הבנק של המשקיע והיכולת לעקוב אחרי ביצועי תיק ההשקעות שואפת לאפס. קבלת הכסף בחזרה שואפת אף היא לאפס.
  • הבטחה להנפקת מסמכי השקעה המוכיחים פעילות – מי מנפיק את מסמכי ההשקעה? במידה ואין יכולת לקבל מסמכי פעילות השקעה צולבים (מיותר מגוף אחד) אין ערך למסמכי ההשקעה.
  • הבטחה לתשואות גבוהות ומהירות – ניתן בהחלט להשיג תשואות גבוהות ומהירות אך המחיר הוא האפשרות להפסיד את כל תיק ההשקעות במהירות.
  • רישיון – כל בעל מקצוע בתחום – מנהל תיקים, יועץ השקעות, משווק השקעות – חייב להחזיק רישיון בתוקף (עמידה בתנאי רישיון, ביטוח ונאמנות). ניתן לבדוק את שם בעל הרישיון באתר הרשות לניירות ערך.

לסיכום:

אם אתה כמשקיע קיבלת פניה, או פנית בעצמך, לבעל מקצוע בתחום ההשקעות ואחת מהנקודות שהוזכרו עלו בשיחה – זהירות – עומד בפניך נוכל פיננסי.