פישר הולך, ישראל תוקפת וצריך לדאוג לתיק ההשקעות

יומיים סוערים בבורסה בישראל. אם לא הספיקה למשקיעים ההנחתה של פישר הגיעה סוכנות הידיעות AP אתמול בצהריים ושיחררה הודעה דרמטית – ישראל תקפה שיירת נשק בסוריה.

אירועים מהסוג הזה בהחלט מדירים שינה מחלק גדול מהמשקיעים בבורסה והיה ניתן לראות את העצבנות הרבה בשווקים ואת הטלטלה במדדים המובילים.

לעת עתה אני קורה לאירועים הללו “מוקש רגל” או “רעשי רקע”. השוק בארץ בהחלט מתנהג בבגרות לצד יציבות גם לאחר היומיים הסוערים הללו. נקודת מבחן אמיתית ניתן לזהות בהתנהגות שער הדולר שאתמול, על אף המתיחות, רשם ירידה במלך המסחר הרציף עד קביעת השער היציג.

השווקים בעולם רשמו עליות לא מבוטלות ברבעון האחרון כאשר השוק המקומי מפגר מאחור עם תשואות נמוכות משמעותית. האם ניתן לצפות שהשוק המקומי יחל את ריצתו מעלה וישלים את הפער מול השווקים בחו”ל? כאן בדיוק מונח ה”מוקש רגל” שפתאום התפוצץ ומונע מהשוק המקומי להשלים פערים.

הסוגיה שעומדת על הפרק היא האם רעשי הרקע יעצרו כאן ואכן יתנהגו כרעש רקע או לחלופין השווקים בחו”ל יחלו לרשום ירידות שערים מה שיתרום לאווירה השלילית והשוק הישראלי יצטרף לרוח השלילית וידלג על הרבעון החיובי שחלף.

אני טוען שמי שיכול (וזה מחוייב המציאות) צריך לנשוך שפתיים בעת הזו ולהבין כי בפרספקטיבת זמן ארוכה לאירועים של יומיים בודדים (אולי אפילו מספר ימים) אין באמת השלכות על תיק ההשקעות. מניסיוני, הניסיון לתזמן יציאה או כניסה מתיק ההשקעות בעיתות בעייתיות של הטווח הקצר נידונות כמעט תמיד לכישלון מהדהד.

לטעמי יש בעיות יותר דחופות שיש לטפל בהם בכל הנוגע לתיק ההשקעות. למשל…

1. סוגיית הריבית – שינוי במתווה הריבית, למתווה עולה, יספק לשווקים רוח גבית שאכן יש התאוששות ולכן אפשר להתרומם מרמות השפל של הריביות בעולם. מנגד, עליית הריבית תוריד את התאווה לסיכון מאחר ושוב יהיה ניתן לקבל תשואה מסויימת על נכסים חסרי סיכון.

2. סוגיית אגרות החוב הממשלתיות – התשואות באג”ח הממשלתיות נמצא בשפל רב שנתי עמוק הודות למדיניות ריבית הבנקים המרכזיים. שינוי כיוון, מהורדה להעליה, ייפגע קשות באגרות החוב ובמחזיקים בהן

3. תמיכות ממשלתיות בצמיחה ובמשקים בעולם – רוב העולם המערבי ניכנס לתקופה בה לממשלות יש תפקיד מכריע בתהליך ההתאוששות. מה שפעם נחשב סוציאליסטי מדי הפך לטרנד לוהט והכרחי – התערבות ממשלתית בשוק החופשי. וזה קורה גם בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – ארה”ב.