סינדרום השוק השטוח

חשש של משקיעים מירידות בשווקים קיימות כל הזמן ובימים אלו כאשר קפריסין מככבת בכותרות כמחריבה התורנית של השווקים באירופה ובעולם כולו החששות גדולים מבעבר. המשבר של 2008 עדיין טרי והמשקיעים עדיין מגלים עצבנות בכל הנוגע לחזרתו של השוק הדובי.

קשה מאוד לחזות במדויק מתי השוק הופך מחיובי לשלילי וגם ההיפך – מתי השוק הופך משלילי לחיובי. עם זאת, מחקרים הראו כי משקיעים שניסו לתזמן את השווקים ונעדרו מחמשת ימי המסחר החיוביים ביותר – פיספסו מעל ל-20% מהתשואה באותה תקופה. משקיעים שנעדרו מעשרת ימי המסחר הטובים ביותר – פיספסו מעל ל-40% מהתשואה באותה תקופה. התקופה המדוברת נאמדת ב-5 שנים בלבד.

משקיעים רבים וודאי שמו לב לעובדה כי ברבעון האחרון של 2013 השווקים הפיננסים לא זזים או במילים אחרות – עומדים במקום. שטוחים.

כאסטרטגיה, איני נוהג להתייחס במדידת רבעון אחד מאחר ובהשקעות טווח הזמן של רבעון בודד אינו מעיד על העתיד הרחוק יותר. עם זאת, ישנם משקיעים שמזהים שתיק ההשקעות עומד במקום ותוהים האם לא הגיע העת לשינוי מרענן שיזיז את תיק ההשקעות שלהם (מעלה?) ונוטים למזער או להגדיל סיכונים רק לשם מיצוי התזוזה בתיק ההשקעות.

לטעמי, גם בימים בהם השוק שטוח – לא זז לאף מקום, לא למעלה ולא למטה, כדאי לשמור על חזית אחידה בדיוק כמו בימים “רגילים”. שינוי באלוקציה של תיק ההשקעות, או בניירות ערך מסויימים, צריך להיות רק כאשר יש נתונים המצביעים על הצורך בשינוי וסינדרום השוק השטוח הוא לא אחד מהנתונים הללו.

במקרה של השוק המקומי התנועה המהותית היחידה שהיתה ברבעון האחרון היא דווקא בגזרת מטבע חוץ.

הדולר והאירו ירדו מול השקל ברבעון הראשון של שנת 2013 באחוזים ניכרים והשפיעו לרעה על ניירות ערך צמודי מטבעות אלו. ניירות ערך צמודי דולר או אירו יכולים להיות תעודות סל על מדדי מניות זרים, על מדדי אג”ח זרים, קרנות נאמנות המשקיעות בניירות ערך זרים ועל מניות דואליות.