ארה”ב: מסחר מוקדם ומסחר מאוחר

בניגוד לבורסה של תל אביב מתרחש בבורסות האמריקאיות השונות (ובבורסות מובילות נוספות בעולם) מסחר ער גם מחוץ למסגרת שעות הפעילות של הבורסות השונות.

המסחר המוקדם – פרה מרקט – pre-market – הינו פעילות בנייר הערך לפני פתיחת המסחר הרשמית בבורסה. המסחר המוקדם מאפשר לקנות או למכור נייר ערך בהתאם לציפיות או לחדשות שהגיעו לידי המשקיעים עוד לפני פתיחת המסחר הרשמית ומכוון שישנן מערכות מסחר שמאפשרות לראות תנודות אלו ניתן לדעת כיצד יפתח המסחר בשעה היעודה.

המסחר המאוחר – אפטר מרקט – after-market – הינו פעילות בנייר ערך לאחר סגירת המסחר הרשמית בבורסה. המסחר המאוחר מאפשר לקנות או למכור נייר ערך בהתאם לציפיות או לחדשות שהגיעו לידי המשקיעים רגע לאחר סגירת המסחר הרשמית בבורסה וגם במקרה זה – ניתן לראות תנודות אלו ולדעת לאן “נושבת הרוח” לקראת יום המסחר הבא.

לצד המסחר בפרה מרקט וב-אפטר מרקט ישנו מסחר ער בחוזים עתידיים על המדדים השונים.

מסחר בחוזים משקף את “הרוח הנושבת” לאן פני המסחר ביום הבא. המסחר בחוזים על מדדים מאפשר למשקיעים לראות “ולהריח” לאן פני השוק בהתאם לחדשות המתפרסמות בכל עת. המסחר בחוזים רלוונטי ומתרחש לאורך כל היום (פרט לשעות בהן הבורסה פועלת) ובאמצעותו ניתן לדעת מה חושבים ולמה מצפים המשקיעים בכל רגע נתון.

דוגמא: היום, רביעי 22.5.13 בשעה 16:15 (הבורסות בוול סטריט עדיין סגורות) נסחרת מניית אפל AAPL בעליה של 0.96% בפרה מרקט. המשמעות – המשקיעים עושים שימוש בחדשות ובידיעות שהגיעו אליהם לפני פתיחת המסחר ומתרגמים אותן לאירוע חיובי ולכן קונים המניה בפרה מרקט בעליה של כמעט אחוז.

דוגמא: 10 דקות לפני פתיחת המסחר היום, רביעי 22.5.13,  בפרה מרקט – נסחר מדד ה – S&P בעליה של 0.22%

כמובן שאת הנתונים הרלוונטים ניתן לראות בשעות הרלוונטיות: את נתוני המסחר המאוחר – AFTER-MARKET – נראה לאחר נעילת המסחר בבורסה ואילו את נתוני ההמסחר המוקדם – PRE-MARKET – נראה לפני פתיחת המסחר בבורסה.