למה ריבית בנק ישראל ירדה ל-1.25%

6 דברים שמנסה להגיד לכם הנגיד בהורדות הריבית האחרונות

הנגיד הוריד פעם נוספת תוך שבועיים את הריבית והיא עומדת כעת על 1.25%. מה הוא רוצה להגיד לנו? לפניכם הסבר לכך בגובה העיניים
1.פישר לוקח אתכם להרפתקאה של כמה שנים על חשבונכם.
זוכרים את הידיעה על הורדת ריבית הקודמת שבה בנק ישראל הצהיר ,שהוא מתכוון לרכוש 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה וזאת כדי להחליש את השקל ? המטרה שלו היא לסייע ליצואנים שנפגעים משקל חזק. אם אתם חושבים שאתם לא הולכים לשלם על זה אז קראו קודם איך התהליך הזה בכלל עובד: נתחיל מאיך בכלל נעשה כל תהליך רכישת הדולרים? בשלב הראשון בנק ישראל רוכש דולרים ממשקיעים בשוק. בתמורה לדולרים בנק ישראל נותן למשקיעים שקלים. בשלב השני ,על מנת למנוע אינפלציה בשל הזרמת מליארדי שקלים לשוק במקום הדולרים,לווה בנק ישראל את אותם השקלים חזרה מהציבור. בתמורה הוא נותן לאותו ציבור התחייבות בצורת נייר הנקרא מק”מ (מלווה קצר מועד) שבו הוא מתחייב להחזיר להם את השקלים שלווה מהם תוך זמן קצר ובתוספת ריבית. גובה הריבית שהוא משלם על המק”מ הוא בגובה ריבית בנק ישראל שהתפרסמה אתמול.  על כל אחוז ריבית שבנק ישראל יעלה ,הוא יצטרך לשלם עשרות מיליוני שקלים יותר כדי לממן את הריבית של המק”מ שינפיק… סליחה אנחנו נצטרך לשלם. כל אחוז ריבית שיוריד יגרמו להוצאות על החזרי הריבית שהוא חייב, לרדת דרמטית. הנגיד הפסיד על המשחקים האלה כבר 325 מיליון ש”ח בתוך חודשיים השנה וכ4.5 מיליארד בשנתיים האחרונות. הורדת ריבית זה למעשה כלי מצוין עבור הנגיד למזער נזקים אצלו בבית אך היא גורמת לנזקים כבדים לבית שלנו כפי שתקראו בהמשך.
2. פישר רוצה שתהיו יותר עניים כן זו האמת וזה לא חלילה בגלל שפישר הוא איש רע או חלילה וחס שונא ישראל. זה פשוט כי זו הדרך היחידה בשיטה היום שבעזרתה הוא יכול להמריץ את הכלכלה. כשהנגיד מחליש את השקל הוא גורם לכך שאתם תוכלו לרכוש עם המטבע הזה פחות ופחות. כשהכסף שלנו שווה פחות אבל המשכורות לא עולות באותו הקצב, אנחנו נאלצים להתחיל לקחת הלוואות יותר גדולות כדי לגמור את החודש (או בשפה הבנקאית להכנס לאוברדראפט) או סתם כדי לרכוש דירה. בגלל שכסף מיוצר מחוב -כל הלוואה כזו היא עוד כסף שמוזרם לשוק וכסף הרי זה הדבר שממריץ את הכלכלה. למעשה מאז שלחץ פישר על ממשלת ישראל לתת לבנק ישראל עצמאות ב1984,  עוד עדיין ששימש כנציגו של מזכיר המדינה האמריקאי, צנח ערכו של השקל בקרוב ל80%. פישר כנראה שואף להגיע לאחוזים אף גבוהים עוד יותר.

3. אם התמזל מזלכם ואתם בפלוס -אתם לפי פישר פוגעים במדינה. צאו לצרוך! ככל שהריבית נמוכה יותר ככה יותר מפתה לקחת הלוואות זולות. ככל שתיקחו יותר הלוואות ככה תזרימו יותר כסף חדש למשק. כן, היום כמות המשכנתאות הזולות שמשקי הבית שלנו טובעים בהן כבר מתקרב לסך כל תקציב המדינה ולא רחוק מ300 מיליארד ש”ח! לדעתו של פישר זה לא מספיק- אתם צריכים לקחת עוד חובות כדי שלא תהיה האטה.

4. חוסכים לילדכם? פישר רוצה שתחיו את הרגע ככל שהריבית נמוכה יותר, ככה יותר כדאי להוציא ולבזבז את הכסף שמאבד מערכו בחסכונות שלנו בבנק או להשקיע אותו במקומות מסוכנים. הנגיד מעודד אותנו לפיכך להישאר עם כמה שפחות חסכונות ,שכן כסף שתקוע בחסכון לא תורם במאומה לצמיחת המשק.

5.פישר לא חושש מאינפלציה -או יותר נכון לא חושש מהאינפלציה המדומה  שמדווח הלמ”ס רגע, אומרים לנו שריבית נמוכה עלולה לגרום לאינפלציה גבוהה ובכל זאת האינפלציה בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים נמצאת מתחת למרכז היעד של בנק ישראל. בנק ישראל הרי רוצה שהמחירים יעלו יותר ויגיעו ליעד (זוכרים: יוקר המחיה הוא תנאי הכרחי לקיום השיטה). לכן אינפלציה נמוכה מעניקה לנגיד פישר מרחב תמרון להוריד את הריבית גם כדי להגיע לעליית המחירים הרצויה מבחינתו ובעיקר כדי להשיג את המטרות שצוינו בסעיפים הקודמים. בנקודה זו מגיעה שאלת השאלות: איך לעזאזל האינפלציה היא מתחת ליעד של בנק ישראל כשאנחנו מרגישים שהמחירים עולים הרבה מעל היעד שלנו לחיות חיים נורמליים? התשובה נמצאת בשנת 1999.אז חל שינוי מהותי בדרך שבה מחושבת האינפלציה בישראל. זהו המדד שעל פיו נקבע יעד האינפלציה של בנק ישראל. זה המספר שאנחנו כאזרחים לומדים ממנו על עליית המחירים. מה שקרה באותה שנה זה שהלשכה המרכזית לססטיסטיקה, החלה לחשב את מחירי הדיור על פי העלות הממוצעת של שכר דירה למרות שרק 30% מהאוכלוסיה גרה בשכירות [קישור]. אבל לא רק זה -באותו זמן נכנסו למדד כל מיני חישובים מוזרים ומסובכים כמו רגרסיה הדונית. אם זה נשמע לכם יותר כמו שם של מחלה אז אתם צודקים. זו באמת מחלה קשה של עיוות נתוני האינפלציה האמיתיים כלפי מטה.

6. הנגיד טוען שהורדת הריבית באה על רקע תחילת הפקת הגז ממאגר “תמר” והחשש מהתחזקות השקל בעקבות כך
מעניין שבכל העולם מורידים ריבית בדיוק בו זמנית כדי להחליש את המטבעות שלהם.מעניין כמה תמרים התגלו בעולם בשנה האחרונה ולא ידענו עליהם?
אז מה אפשר לעשות? נסו להשקיע את כספכם בתבונה אבל השתדלו להימנע מכניסה לחוב גדול מידי כי זכרו שגם אם הריבית נמוכה עדיין תצטרכו להחזיר אותה גם בתקופות שתהיו ללא עבודה ומתישהוא בעתיד כבר אי אפשר יהיה להסתיר את האינפלציה והריבית תצטרך לעלות. מעבר לכך תחת שיטה הנוכחית  -ההתדרדרות של הכלכלה הישראלית בילתי נמנעת. הנגיד בינתיים יסחט את כל החסכונות שלנו עד השקל האחרון או עד שהר החובות יהיה כל כך גבוה שיקרוס עלינו וכל זה רק כדי לדחות את המשבר. בניגוד למשבר 2008 למשבר הבא ניכנס עם בלוני חמצן ריקים אבל עד אז הנגיד שלנו כבר ינפוש בארה”ב ויתן ליורשו להתמודד עם המצב.
הפוסט נכתב ע”י ערן הילדסהיים