הדפסת הכסף האמריקאית

“זה בסוף יגמר באסון”

 

“אין ספק שההדפסה האינסופית של הכסף תוביל לאסון. אבל ההדפסות לא הולכות להסתיים כל עוד זה תלוי בבנקים המרכזיים, כי אני יודע טוב מאוד איך שהם חושבים …. הם לא הולכים להדק את המדיניות המוניטרית בזמן הקרוב. הם נמצאים ליד ההגה,הם תמיד ימצאו תירוץ כדי להדפיס יותר.” אמר המשקיע המפורסם בן ה68, מארק פאבר, בראיון לבלוג הפופולרי kingworldnews.

בעקבות ההודעה של הפדרל ריזרב כי יאט את קצב הדפסת הכסף קרי יקטין את רכישות האג”ח הממשלתי ב2014, ומאחר שהיום הרוכש הגדול של החוב האמריקאי זה אותו פדרל ריזרב, הרי הסיכוי שלא יהיה ביקוש לאותה אגרת חוב בעתיד גדל. וכשהביקוש יקטן הריבית שהממשל האמריקאי יצטרך להציע על האג”ח שלו תהיה חייבת לעלות כדי למשוך משקיעים. כך קרה שכבר היום השוק דורש ריבית של 2.5% במקום 1.5% על החוב האמריקאי ל10 שנים בעקבות הודעת הפד. לפי פאבר ,שהצליח לחזות משברים גדולים בעבר, הפדרל ריזרב יעשה הכל כדי להקטין את הריבית העולה על האג”ח ובשביל זה הוא יצטרך להדפיס עוד כדי לרכוש את אותו אג”ח ובכך יצור ביקוש מדומה: ” הבנקים המרכזיים יגידו, ‘זה עלול לגרום נזק למשק, ולכן אנחנו חייבים לקנות עוד נכסים [אגרות חוב]” אמר פאבר.
הוא ממשיך: “ואם הם יעשו את זה אז שיעור האינפלציה עשוי לעלות, והשכר הריאלי עלול לרדת עוד יותר. ואז הם יגידו, ‘טוב, לא עשינו מספיק, כי האוכלוסייה לא במצב טוב. אז יתעוררו ראשי הבנקים המרכזיים ותומכיהם כמו פול קרוגמן ויגידו : המשבר הגדול הוא בגלל שאנחנו לא הוצאנו עד עכשיו מספיק כסף .הגירעונות פיסקליים לא גדולים מספיק. אנחנו לא מדפיסים מספיק כסף. הם פשוט מטעים את אזרחי כל העולם באופן רציף ואף פעם לא לוקחים אחריות אישית. הם תמיד ימצאו תירוץ כדי להדפיס יותר. וכפי שאמרתי, זה ייגמר באסון. אין ספק בקשר לזה.
לפחות כאשר קרן גידור מפסידה כסף, היא קמה ואומרת, ‘כן,שאני פישלתי. אני איבדתי את הכסף. ” אבל ראשי הבנקים המרכזיים תמיד ימצאו תירוץ שהם אינם אשמים בטעויות במדיניות שלהם. זו עמדה מאוד אכזרית ונתעבת של אנשים”
.
.
נכתב ע”י: ערן הילדסהיים