מלחמה אמריקאית בסוריה (סין ורוסיה) בהיבט הכלכלי

מאחורי המתיחות בסוריה: מהו הנשק הסודי של סין ורוסיה שיכול להפיל את ארה”ב?

סין ורוסיה עומדות בראש ההתנגדות לפעולת התגמול המתוכננת של בעלות ברית בראשות ארה”ב בסוריה. רוסיה החליטה בשבוע שעבר אפילו לשלוח ספינות מלחמה לים התיכון. אלא שלרוסים ולסינים יש דרך קצת יותר “אלגנטית” להתנקם ולהכריע את האמריקאים מאשר כוח צבאי.

לפניכם טבלה מעניינת המציגה את כמות החוב האמריקאי (במיליארדי דולרים) שמחזיקות סין ורוסיה. בסך הכל מחזיקות השתיים כ1.414 טריליון דולר של חוב המהווה כ25% מסך כל החוב האמריקאי שמחזיקות מדינות זרות.

מקור: zerohedge

המשמעות של הגרף היא ,שבכל רגע יכולות סין ורוסיה ל”הציף” את השוק בכמויות אדירות של חוב אמריקאי, ובכך להכניס את ממשלת ארה”ב לצרה גדולה. במצב כזה כמו כל נכס שנמצא בעודף היצע בשוק, הוא מאבד מערכו. ממשלת ארה”ב תצטרך לפיכך לשלם במקרה כזה ריבית גבוהה יותר על אותן סוגי אגרות חוב ,שיהיה להן הפעם פחות ביקוש בשוק, וזאת כדי לעודד משקיעים לרכוש אותן. או לחילופין היא תאלץ להוריד את ערך הדולר על ידי יצירת אינפלציה ובכך תישחק את ערכו הריאלי של החוב* (זה כבר קורה כחלק מתהליך שידוע היום כ“הקלה כמותית”). בשני המיקרים התוצאה תהיה פגיעה באזרחי ארה”ב שיצטרכו לשלם יותר מיסים בשביל לממן את תשלומי הריבית או להתמודד עם אינפלציה גבוהה או גם וגם.

ל”מזלה” של ארה”ב לא רק אזרחיה יפגעו ממצב כזה אלא גם סין ורוסיה (או כל נושה גדול אחר) . במקרה כזה גם הנכסים ,אגרות החוב האמריקאיות, שהן מחזיקות יפלו או ישחקו באותה מידה . זה עוד מבלי להכליל את הנזק לכלכלה העולמית בכלל ולסין ולרוסיה בפרט, שיגרם כתוצאה ממשבר גדול בארה”ב. זו הסיבה גם ששתי המדינות , לא ימהרו להשתמש בנשק זה של הצפת השוק בחוב אמריקאי.
כל זה נכון כמובן כל עוד התועלת שתגרם להן ממהלך כזה לא תעלה על הנזק שהם יספגו ממנו.

.
.
.
.
.
נכתב ע”י: ערן הילדסהיים