פיטורים בטבע ורווחים גבוהים

בימים האחרונים החלה התקשורת לפרסם ולעסוק בתוכנית פיטורים רחבה בחברת טבע (כ – 5,000 עובדים ברחבי העולם מתוכם 800 בישראל) ובחברת בזן (בתי זיקוק, כ – 240 עובדים). כמובן שהתקשורת “חגגה” על החדשות הרועשות אך יותר מכך “חגגו” פקידי שלטון \ פוליטיקאים ולצידם גם בכירים בהסתדרות העובדים.

כל חברה עסקית שנמצאת בקשיים מוצאת לנכון לפטר עובדים. במרבית המקרים העובדים מהווים את סך ההוצאה הגדולה ביותר של העסק ולכן קיצוץ במצבת כוח אדם יכול להביא לחיסכון רב.

יש חברות שבוחרות שלא לפטר או לפטר מעט ובמקביל לקצץ בשכר העובדים וגם זו דרך לחסוך כסף.

המוקד לדיונים סביב עניין הפיטורים בחברת טבע נוגע לרווחיות החברה. אם במקרה של בזן (בתי זיקוק) החברה אכן מפסידה (כ – 740 מ’ ש’ בשנת 2012) ולא מצליחה להעביר את הביזנס לפסי רווחיות נאותים הרי שבמקרה של חברת טבע המצב שונה. חברת טבע מוכרת מעל 75 מיליארד שקל בשנה ועל זה רושמת  רווח נקי של מעל 7 מיליארד שקל (דוחות שנתיים 2012).

ובכן, צעדי התייעלות יוצאים לפועל כאשר הנהלת החברה מזהה האטה ברווחיות בעתיד. כל הדיון הכושל לדעתי סביב העובדה שטבע היא חברה מרוויחה רק מוריד מערכו של הטוען כך.

מי ערב שטבע תמשיך להרוויח בעתיד? האם אין באחריות הנהלת החברה לדאוג שהחברה תמשיך להרוויח ולהציג ביצועים עסקיים כפי שבעלי המניות מצפים ממנה?

ידוע כי כל עסק דואג להשיא רווח ובמיוחד עסק שרווחיותו נפגעת בוחן אלטרנטיבות הן בפן ההכנסות והן בפן ההוצאות לשם שיפור הרווחיות. הנתון כי החברה מרוויחה מיליונים (במקרה של טבע זה אפילו מיליארדים) עקר מיסודו מאחר ויתכן שהעסק נמצא בדעיכה והרווחיות יורדת והמשך הפעילות העסקית ללא שינוי ידרדר את העסק לסף פשיטת רגל. אולי לא היום, אך ללא נקיטת פעולות מונעות יתכן וזה עלול להגיע תוך מספר שנים. כל עסק מעוניין למנוע הגעה לנקודת האל חזור.

עובדה נוספת היא שכאשר חברה מרוויחה וצומחת אז היא גם מגייסת עובדים נוספים. התפתחותה של חברת טבע לאורך השנים הועילה מאוד למשק הישראלי – הן בפן העובדים הישירים בחברה והן מעגלי העסקים סביב טבע המעניקים לה שרותים שונים. האם מתנגדי הפיטורים לוקחים בחשבון אפשרות שטבע פשוט תוציא את פעילותה מישראל כתוצאה מלחץ על ההשתלטות על עסקיה מצד ההמון? או הפוליטיקאים? האם ניתן לדמיין מה יקרה לכמות גדולה יותר של מפוטרים? על מאות עסקים נותני שרותים לטבע בישראל?

בשורה התחתונה בידי חברה טבע (וכל חברה עסקית אחרת) הכוח והידע להחליט האם יש צורך בקיצוצי כוח אדם לאור המתרחש בעסקיה והעיסוק ברווחי החברה כלל אינו קשור לפעילות הנוכחית.