מי רוצה תשואה של 7%??? אולי 12% ???

בימים אלו בהם התשואה על פקדונות בנקאיים מעניקים “בלב רחב” ריבית מדהימה של עשיריות האחוז בקושי אצים רצים המשקיעים לעבר האלטרנטיבות.

אחת מהן, בה אני מתמחה כיועץ השקעות, היא השקעה בניירות הערך – מניות, אג”ח, קרנות נאמנות ובעצם כל מכשיר פיננסי סחיר – כזה שאפשר לקנות או למכור ברגע.

מאחר ובעולם הפיננסי אין ריק מושלם ופערי ארביטראז’ נסגרים ברגע – גם ברכיבי ההשקעה הסולידיים של שוק ההון – אג”ח ממשלתי – לא מקבלים תשואות פנומנליות. באג”ח ממשלתי צמוד מדד עם מועד פדיון קרוב אפילו ניתן למצוא תשואה ריאלית שלילית.

כל אלו הם תולדה של משבר פיננסי כבד שהחל בשנת 2008 אשר שלח את הבנקאים בעולם להוריד שערי ריבית בבנקים המרכזיים.

בישראל, ירדה הריבית לאחרונה ברבע אחוז והיא עומדת כיום על 0.75% ומכאן גם התשואות הנמוכות באפיקי החיסכון וההשקעה האחרים. בשוווקים הפיננסים אין קוסמים והפערים תמיד נסגרים. אלו החיים.

כאן, בדיוק כאן, בתפר שבין ריביות נמוכות לרצון להרוויח – נכנסים המשקיעים הסולידיים ביותר אך המסוכנים ביותר. למה מסוכנים? המשקיעים הסולידיים, שמעולם לא סיכנו את כספם יתר על המידה, מגלים שהריבית על הכסף שלהם נמוכה מאוד עד לא קיימת ואז הם מעוניינים לחזור לאחור – לשנים בהן באפיקים הסולידייים הריבית היתה 4-6-8 אחוז לשנה. כולם יודעים שאין חיות כאלו כיום ולכן המשקיעים הסולידיים מתפתים לחפש אלטרנטיבות. השקעה במניות? השתגעתם? השקעה באג”ח? משעמם!

המשקיעים הסולידיים מוצאים את האלטרנטיבה במקום בו מבטיחים להם תשואות עבר שעומדות על 7-8-9-10-11-12 אחוז לשנה. על בטוח!!!

וברגע שמבטיחים תשואה שלא קיימת היום בשוק וכשמבטיחים תשואה שדומה למה שהיה בעבר במכשירים פיננסים סולידיים מאוד – נו אז “המכשיר” נהיה אטרקטיבי.

כבר כתבתי – אין קוסמות פיננסית ולכן משקיע שמעוניין בתשואות הגבוהות משמעותית מתשואות השוק חייב לדעת \ להבין שהוא נוטל על עצמו סיכון רב וההשקעה שלו אינה בגדר סולידית.

כששואלים אותי מה זה אומר סיכון רב התשובה מאוד ברורה – אם על אפס סיכון אקבל תשואה נמוכה מאוד אזי על אחוזי תשואה רבים יש סיכון לאבד אחוזי תשואה רבים בהתאם. לפעמים את ההשקעה כולה.

ואני אומר – הבטחות לתשואה הן מתכון להפסד.