שווקים פיננסים בעתות מלחמה

לאור האירועים הבטחוניים סביב עזה והמבצע \ מלחמה שישראל מנהלת מול החמאס אני מוצא לנכון לתת זווית פיננסית לנושא זה.

אז מה, כשיש מלחמה הבורסה צונחת, מתרסקת, נופלת נפילה חופשית. אז זהו – שלא!

מהלך מלחמתי אכן פוגע באופן מיידי בבורסה. אי הוודאות ממריאה והמשקיעים חסרי הוודאות מוכרים ניירות ערך מכל הבא ליד. “הבעיה” היא שגם אי הוודאות של הימים הראשונים מתחלפת בוודאות מלחמתית ולכן שוב מתפוגגת אי הוודאות ואחריה הסיבות לירידות שערים בבורסה.

מאחר ובני אדם מתנהגים התנהגות זהה במרבית המקרים – ניתן לדעת מה אופיו והתנהגותו של המסחר בבורסה בימים \ שבועות שלאחר פרוץ האירוע הבטחוני.

בשנת 1991 – מלחמת המפרץ הראשונה – השווקים אכן צנחו בתחילה אלא שעד שנת 1993 הבורסה ביצעה מהלך עליות של יותר מ – 200%.

בשנת 2003 – מלחמת המפרץ השניה – לאחר התבהרות מצב הלוחמה השווקים הפיננסים עלו בעשרות אחוזים ובמהלך 4 השנים שלאחר מכן עלו במאות אחוזים.

בשנת 2006 – מלחמת לבנון השניה – בשלושת הימים הראשונים ירדה הבורסה בתל אביב כ – 3-4 אחוז מדי יום. מהיום הרביעי ואילך ועד שנת 2007 עלתה הבורסה המקומית בעשרות אחוזים.

בשנת 2009 – מבצע עופרת יצוקה – לאחר התבהרות מנגנון הקרב החלו השווקים לעלות בחודש מרץ – עליות שערים של עשרות ומאות אחוזים.

אין זה אומר שזו הסיסטמה הוודאית – אך עם זאת, ניתן לשלול את העובדה כי מלחמות רעות לשווקים הפיננסים ואולי אף לקבוע את ההיפך – מלחמה, עם כל הרוע שבה, טובה לשווקים הפיננסים.

מי עוד זוכר את הפרסומים על רמטכ”ל מלחמת לבנון השניה, רא”ל דן חלוץ, לפיהם נתן הוראה למכור את תיק המניות שלו בבוקר פתיחת הקרבות.

על פי המידע שהגיע לידי מעריב, חלוץ פנה סמוך לשעה 12:00 בצהריים ביום פרוץ המלחמה למנהל ההשקעות שלו בסניף לב דיזנגוף של בנק לאומי, וביקש למכור את כל תיק ההשקעות שלו, 120 אלף שקל, אותו הוא מנהל בסניף. באותו זמן ממש רעמו התותחים בגבול הצפון, ונעשו מאמצים קדחתניים לאתר את שיירת המחבלים שחטפה את גולדווסר ורגב.

NRG – מעריב

 

הדבר נכון גם לשאר העולם שחווה לא פעם זעזועי מלחמות. כמובן שעיקר השיח בנושא נע סביב תחילת המאה ה – 20 – הן בנושא הפיננסי והן בנושא תיעוד המלחמות, תוצאותיהן והשפעותיהן על העולם ועל השווקים הפיננסים.

להלן גרף של מדד הדאו ג’ונס – 30 המניות הגדולות בעולם – התנהגות הבורסה בעיתות מלחמה ולאחריה – ברורה.

הגרף מציג את השינויים במחירי המניות החל ב – 1900.

 

הגרף מתוך אתר: http://stockcharts.com

מקור לגרף: http://stockcharts.com/freecharts/historical/djia1900.html