הברבור השחור של דנקנר

יש אנשים בעולם שעל סמך מעשה אחד, משפט אחד או מילה אחת קונים את עולמם. פתאום כולם מייחסים להם כוחות שלא היה ידוע שהם קיימים בעולמנו.

לאחד כזה קוראים נסים טאלב אשר היה בעברו סוחר ניירות ערך ועם השנים הפך למרצה מבוקש באקדמיה ולסוג של הוגה דעות אפלטוני-פיננסי שכותב ספרי פיננסיירה למחייתו.

אני ממליץ בחום לקרוא את שני ספריו העיקריים – ‘תעתועי האקראיות’ ואת ‘הברבור השחור’ – ספרים לא קלים לקריאה אך מותירים את הקורא עם תובנות חדשות ומעניינות.

אתעכב לרגע בברבור השחור:

ברבור שחור הוא אירוע יוצא דופן בעל השפעה גדולה מאוד שלכאורה לא היה ניתן לצפייה מראש – אך מבחינה היסטורית, יש לצפות שאירועים מסוג זה יקרו אחת לזמן מה.

אחת הדוגמאות הבולטות לברבור שחור הוא פיגוע במגדלי התאומים בשנת 2001 אך ישנם ברבורים שחורים נוספים לאורך ההיסטוריה שהזיהוי שלהם שכזה, מתוקף ההגדרה, ניתן רק בדיעבד. 

כל ההקדמה הזאת היתה רק על מנת להגיע לציטוטים המובאים הבוקר ממשפטו של נוחי דנקנר – לשעבר בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי – שהיו כאלה שטענו שאי.די.בי ודנקנר שולטים במשק הישראלי כולו.

ובכן, לפי הציטוטים שמגיעים מהתקשורת הכלכלית – נוחי דנקנר טוען שבשלהי תקופתו בקונצרן אי.ד.בי התיישבה על החברה ‘להקת ברבורים שחורים’ ומכן ועד לקריסה המרחק היה קצר. כאילו לומר – “קריסת החברה כלל לא היתה באשמתי והאירועים שהביאו לקריסת החברה היו יוצאי דופן, בעלי השפעה גדולה מאוד ובלתי ניתנים לצפיה מראש”.

איני יודע מי האשם המרכזי בקריסת החברה ואיני יודע לומר בוודאות האם דנקנר פעל בצורה הטובה ביותר עבור המשקיעים שלו, מחזיקי המניות, עבורו ועבור הקונצרן שבשליטתו. לזכותו אני יכול לכתוב שעושה רושם שהוא פועל בתום לב ועל פי המצוטט בתקשורת הוא גם מודה בטעויות:

..עשיתי לפחות 2 טעויות מרכזיות: המשך רכישת מניות בנק קרדיט סוויס, ורכישת המלון בלאס וגאס עם תשובה

כנראה שזה מה שמר טאלב היה אומר לנוחי דנקנר: 

התזה העיקרית שלי, אם לתמצת, גורסת שאנחנו מתנהלים בעולם על פי הנחות שגויות, המבוססות על פריטי מידע חלקיים שיש לנו. כך למשל, אם ראינו רק ברבורים לבנים בימי חיינו, אנחנו מסיקים שישנם רק ברבורים לבנים בעולם. כשמתגלה פתאום ברבור שחור – אנחנו מופתעים באופן שעשוי להיות אפילו טרגי.