האם השווקים ימשיכו לעלות?

אין משקיע בעולם שלא תוהה לאן פני השווקים. המשקיעים המתוחכמים יותר תוהים על כיוונם האפשרי מאחר והם יודעים להרוויח בשני כיווני שוק – ירידה ועליה, והמצב הסטטי שוחק להם את ההון. אני טוען שלאורך זמן רק משקיעים חכמים וסבלניים (לא מהוללים ולא מתוחכמים) יצליחו להרוויח. הזמן הוא הבישול הטוב ביותר עבור ההשקעות. 

כשאני כותב פה אני ממעט להביע דעתי על כיוון השוק או על מחיר מניה. אני נצמד, במרבית הפעמים, לחוקי כתיבה שאימצתי לעצמי לאורך השנים לפיהם אני מעוניין להעשיר את קוראי בידע פיננסי ולא בשליחת קוראי לפתוח פוזיציה חיובית או שלילית בנייר ערך. אני מעדיף שהקריאה תחדד את מחשבתו של המשקיע הצעיר או הוותיק ותעודד אותו להמשך לבחון ולחקור מאשר כתיבה על מחיר זול של מניה כזו או אחרת.

היום אחרוג קצת ממנהגי. רק אכתוב שאיני יודע מה יהיה מחר. איני נביא. והזמן הקצר לעולם לא עניין אותי. האדם שיודע את מה שיקרה מחר – אני רוצה להיות חבר שלו.

אני בוחן את הסביבה בשווקים הפיננסים. אכן סביבה מאתגרת. השוק בסך הכל חיובי מאז המשבר של 2008. נכון שהיו בדרך שנים פחות טובות אך בסך הכל – שנים חיוביות. אז למה אני ממשיך להיות אופטימי? מאוד פשוט – איני רואה חלופות אמיתיות לצד היתכנות של התחלה של שיפור בכלכלה בארה”ב ובאירופה.

בהתבוננות על השקעות אני טוען שהכי טוב לקנות כשהכל רע. תבדקו אותי.. כשקונים ני”ע בזמנים קשים ומתייחסים להשקעה כטווח ארוך – כמעט תמיד מניבים תשואות גבוהות מהממוצע. אז נכון, הזמנים עכשיו הם לא “הכל רע” אך גם לא ניתן לקבוע שהכל טוב. אנחנו איפשהו באמצע. אמצע מבחינתי אומר שאפשר להמשיך ולהחזיק בפוזיציה חיובית על השוק. 

לאלו ששואלים את עצמם מה זה “הכל רע” או “הכל טוב” – פשוט מאוד – זמני מיתון עמוק או צמיחה מהירה. ניתן לזהות את המספרים ביתר קלות. דבר אחד לא כדאי לנסות – לתזמן את השווקים. לנסות ולמצוא את נקודת השפל הנמוכה ביותר או את נקודת השיא הגבוה ביותר.

אז את “הכל רע” כנראה עברנו – ומכאן גם ההתנהגות בשווקים בשנים שחלפו. את “הכל טוב” – עדיין לא חווינו ולכן לדעתי יתכנו המשך עליות בשווקים. הצמיחה בארה”ב מתקדמת אט אט ובאירופה יתכן ומגלים ניצני צמיחה. מצב כלכלי טוב זה לא!

דבר אחד בולט בשווקים – הפניקה של המשקיעים. על כל פיפס – התגובה חריפה מאוד.

אז מה יכול לשבור את הכלים? אני טוען שמדינות הענק כגון סין, רוסיה או ברזיל – אם הבעיות שלהן יזלגו לשאר העולם זו בהחלט בעיה.

מה עוד יכול לשבור את הכלים? מלחמה בין מדינות גדולות. למשל – רוסיה וטורקיה.

לסיכום..

זיכרו, בהשקעות – הזמן הוא סיר הבישול הטוב ביותר ומי שטועם בדרך עלול להגיד  לא טעים.