משקיעים אבודים לנצח

כנראה שהחיים חזקים יותר מכל דבר אחר והרצון של אנשים מהישוב להתעלם מאיתותים שליליים בחייהם, במיוחד בכל הקשור לכסף ותשואות על הכסף, קיים כל הזמן, חי ובועט.

הבוקר שוב נחשפתי לכתבה בעיתון כלכלי גדול ומוכר לאותם משקיעים שנפגשו איתי בעבר על מנת לברר איך יועץ השקעות שכמוני יכול לעזור להם ואיך ניתן לנהל את הסיכון בתיק ההשקעות שלהם ולבסוף בחרו בחלום הבלהות שבו כל כספם אבד לעד.

בפגישה עם משקיעים \ לקוחות חדשים אני תמיד מדגיש את העניין שאיני קוסם. איני מיצר תשואות יש מאין ולכל דבר יש מחיר. אי אפשר להחזיק תיק השקעות שיישא תשואה דו ספרתית ללא סיכון. בימנו אנו, שהריבית בישראל ובעולם כולו כ”כ נמוכה ונמצאת סביב האפס האפשרות לייצר תשואה הופכת להיות עוד יותר מאתגרת על אחת כמה וכמה כאשר המשקיע מעוניין בחשיפה מינימאלית לסיכון.

כמו בעבר גם הבוקר קראתי בכתבה על משקיעים שבכו על מר גורלם ואיך כל כספם אבד כתוצאה מהשקעה בחברה שהבטיחה להם תשואות חלומיות. אני ניזכר כל פעם מחדש על אותם משקיעים ומשקיעות שסירבו לתת בי את אמונם כי המספרים שהצגתי היו נמוכים מדי לטעמם. אותם משקיעים ומשקיעות הציגו בפני פעם אחר פעם את ההצעות שקיבלו מכל מיני חברות שהציעו השקעות ותשואות חלומיות. כל מיני חברות המשקיעות במט”ח, בהלוואות, בנכסים ובנדל”ן, בארץ ובחו”ל ועד כמה ההשקעה בטוחה ומניבה. כל פעם עמדתי מול אותם אנשים עם אותו הסבר – ‘ברגע שהתשואות מובטחות, ברגע שהתשואות גבוהות מדי אל מול מה שקיים בשוק, ברגע שהכסף יוצא מחשבון הבנק שלכם’ – ברגע שזה קורה – יש כאן משהו חשוד. אני לא יכול לעמוד בפני הנתונים האלה ובטח שלא להבטיח תשואה. אני קורא לאנשים שמנהלים את  החברות האלה “מבטיחי תשואה”. וזה הכל.

הפסדתי לא מעט לקוחות ומשקיעים פוטנציאלים שלאחר פגישה איתי ועם “מבטיחי התשואה” לא בחרו בי אלה בהם. זה קסם להם ואני רק קילקלתי להם את החגיגה עם נורות האזהרה שלי.

עם זאת, לא צר לי עליהם ואיני מרחם עליהם על כך שאיבדו את כל כספם. כשהתאווה לתשואה עולה על ההיגיון הבריא משלמים מחיר. המחיר הוא כבד ובמזומן.