ריבית אפס=אין אלטרנטיבה=שווקים עולים???

כווווולם יודעים שכאשר הריבית נמוכה נכסי האקוויטי (מניות) עולים. המשוואה פשוטה – המשקיעים רואים שהאלטרנטיבה הסולידית מניבה ריבית נמוכה וישר רצים ומחפשים אלטרנטיבה שבה ניתן לייצר יותר תשואה. גם כאן המשוואה פשוטה: יותר תשואה = יותר סיכון. המשקיעים מוכנים ליטול יותר סיכון בתמורה לעוד כמה אחוזים בשורה התחתונה.

בימים אלו, בהם הריביות בעולם נמוכות ברמה היסטורית – ריבית סביב האפס עד לרמה של ריבית שלילית, לעולם יש בעיה. כוווולם “נדחפים” להשקיע בנכסי סיכון.

לאלו מבינכם שלא שמו לב – שנת 2016 נפתחה בסערה שלילית כאשר המדדים הראשיים בעולם ירדו חדות. החל בסוף פברואר המדדים החלו לתקן את הירידות מתחילת השנה בעליות חדות ואנחנו מתקרבים לסוף הרבעון הראשון של השנה ושואלים מה יהיה הלאה. ‘מאחר ואיבדתי את כדור הבדולח שלי’ – אני לא באמת יודע מה יקרה ומה יהיה מחר. על סמך הנתונים אני יכול להעריך ולכתנן ולכלכל את צעדי.

אז ריבית נמוכה יכולה לדחוף את המשקיעים לאקוויטי (מניות) שם ניתן להרוויח עוד כמה אחוזים במחיר של העלאת הסיכון אך מה יקרה כאשר מחירי המניות לא יצדיקו ולא יגלמו את ביצועי החברות?

מאחר ויש גורמי זעזועים רבים בשוק – החל בסין, באירופה, במדינות המתפתחות, במחירי הנפט שיורדים ואז עולים ובעובדה שהשווקים נמצאים במומנטום חיובי מאז 2008 – ניתן למנות רק גורם אחד שבו המשקיעים יכולים לנתח ולהגיע למסכנה חד משמעית: בחינת ביצועי החברות והאם מחירי המניות מגלמים שווי ראוי.

אנחנו המשקיעים עושים זאת כל יום. מכפיל גבוה מדי ראוי שייבחן בזכוכית מגדלת וביצועים חלשים בדוחות יבואו לביטוי מיידי במחיר המניה.

אז בוא נזניח לרגע את בעיות העולם ונבחן האם מחירי המניות ורמת המכפילים יכולה להחזיק אל מול ביצועי החברות.

ככל שהעתיד בדוחות החברות “יספר” לנו על שיפור מתמיד – נקנה מניות. ככל שהעתיד בדוחות החברות “יספר” לנו על נסיגה בתוצאות – נמכור מניות היום. גם אם הריבית באפיק האלטרנטיבי נמוכה או אפסית.

אנו קרבים למועד שבו החברות יחלו לפרסם דוחות – רבעוני (ראשון 2016) ושנתיים (2015) לפיהם ניתן יהיה לבחון לאן פני הרווחיות.

זהירות נדרשת.