המצאת המאה?!

לתדהמתי הרבה גיליתי היום טריק מדליק בשוק ההון.

מבלי להזכיר שמות, תמיד אני טוען שניהול תיק השקעות בבית השקעות תמיד יכיל מוצרים פיננסים של אותו בית השקעות. אם בתעודות הסל עוד תיתכן שונות מסויימת – בקרנות נאמנות יש אחידות מדהימה. בית ההשקעות יחזיק תמיד את קרנות הנאמנות שלו. דמי הניהול (הגבוהים) בקרנות הנאמנות הם הכנסה לא רעה לבתי ההשקעות.

לא בטוח שכלפי הלקוח תוחזק קרן הנאמנות הטובה ביותר או המתאימה ביותר ומאוד יתכן שיש קרנות אחרות מתאימות יותר, טובות יותר וזולות יותר. אך מה לעשות, אף בית השקעות לא יעביר הכנסה מדמי ניהול לבית השקעות אחר \ מתחרה.

איך יודעים איזה קרנות נאמנות בתיק ההשקעות? מאוד פשוט – לפי שם הקרן. קרן הנאמנות תישא תמיד את שם בית ההשקעות בתוספת ההתמחות הרלוונטית.

למשל: בתיק השקעות שמנהלת חברת ניהול ההשקעות ‘פריזמה’ תוחזק קרן נאמנות בשם ‘פריזמה ממשלתי צמוד מדד’ (בכוונה בחרתי גוף השקעות וקרן נאמנות שכבר אינם קיימים).

אז הטריק והשטיק שהיום גיליתי הוא פשוט מדהים..

הפרדה בין הגופים השונים. בוא נקים בית השקעות ולצדו נקים חברת קרנות נאמנות – שניהם בשמות שונים – וככה נצליח להציג שונות באחזקות.

והנה, יש תיק השקעות של חברת פריזמה שמחזיק קרנות של חברת אלפאבטא.

רק אציין שעפ”י חוק חובה על הגופים להצהיר על הקשר בינהם אך בסתר ליבי אני חושש שמי שלא בקיא בפרטים ניתן למכור לו את הטריק.. “לבית ההשקעות ההוא יש קרנות נאמנות, לנו אין ולכן אנחנו מהטובים”.