פיזור השקעות בקרנות נאמנות

לא מעט מדברים על הצורך בפיזור בתיק ההשקעות שהוא ערך משמעותי בדרגת החשיפה לסיכון. כמו בכל דבר, הפרזה בפיזור יכולה גם היא לפגוע בביצועי תיק ההשקעות.

יש 2 סוגי השקעה לטובת רעיון הפיזור:

  1. השקעה ישירה בניירות סטרייט: קניה של מניה או אגרת חוב. קניה של מניות רבות לצד קניה של אגרות חוב רבות – יכולה לספק את הפיזור הרצוי כמו גם עלולה להביא לפיזור יתר. כלל האצבע כפי שאני רואה אותו באי תקינות הפיזור זה כאשר האחזקה הקטנה ביותר בתיק שווה מתחת לרף של 10-20 אלף ש”ח.
  2. השקעה עקיפה: קניה של קרנות נאמנות. קניה של קרנות נאמנות מעניקה למשקיע יכולות מרשימות הן בזירת הפיזור, אופי ההשקעה, דרגת הסיכון והן בזירת האלוקציה הכוללת בתיק ההשקעות. 

ההיסטוריה של ההשקעה אוהבת לחבוט בקרנות הנאמנות ובמנהליהם. במרבית המקרים בצדק רב. התוצאות והביצועים לא תמיד משיגים את התוצאה הרצויה והתשואות מפגרות אחר מדדי היחס הרלוונטיים.

עם זאת, לקרנות נאמנות טובות, המספקות ביצועים התואמים או קרובים לביצועי המדדים הרלוונטיים, יש יתרונות רבים כל עוד הבחירה בהן  נעשית באופן אובייקטיבי ובלתי תלוי. ניהול תיק השקעות עם קרנות נאמנות “של הבית” בלבד – יתכן ויותר מתפגע בתיק ההשקעות מאשר תועיל לו.

דוגמא בולטת לפיזור עקיף היא השקעה ברכיב אגרות חוב בדירוג נמוך או ללא דירוג כלל – HIGH YIELD.

אז נכון – לבעלי יכולת ניתוח ותיק השקעות גדול מספיק – ניתן למצוא את אגרות החוב המתאימות ולהשקיע בכל אחת ואחת מהן במשקל מתאים. במידה של דיפולט – תהיה רק פגיעה קלה בכנף.

הלכה למעשה – למעטים יש את היכולת לנתח נכון אגרות חוב מסוג זה ולבחור אלוקציה נכונה שלהן בתיק ההשקעות.

אחד הפתרונות – קרן נאמנות המתמחה בסוג זה של אגרות חוב. קרן הנאמנות מספקת למשקיע פתרונות מתאימים:

  1. מנהלים מומחים בתחום הבוחרים אגרות חוב מתאימות ואלוקציה מתאימה
  2. פיזור רחב 
  3. תזרים מלא כך שניתן לממש את מלוא הקרן בכל עת
  4. פתרון סוגיות מס
  5. אפשרויות השקעה של ‘כסף קטן’ כמו גם ‘כסף גדול’
  6. פשטות ונגישות – השקעה בקרן פשוטה ונגישה יותר כמו גם כלי הניתוח של הקרנות

פתרון אחר יכול לבוא בדמות קרנות נאמנות מחקות: מדובר במוצר הדומה מאוד לתעודות סל ותקפידו לעקוב אחר מדד קיים או מדד מותאם – המספק פיזור בין כל ני”ע המרכיבים את המדד בהתאם למשקלו.

בשונה מקרנות נאמנות אקטיביות (“רגילות”) בהן מנהל הקרן מחליט ובוחר את ניירות הערך הרלוונטיים להגדרות הסיכון שפירסם וכן את משקלם בקרן – בקרן נאמנות מחקה אין שום משמעות למנהל הקרן.

הקרן המחקה פשוט עוקבת אחר המדד הרלוונטי.

דוגמא בולטת: השקעה במדד ת”א 25. ניתן להשקיע בכל אחת מ 25 המניות במדד על פי משקלן או – להשקיע בקרן מחקה שתפקידה להשקיע במניות המדד בהתאם למשקל של כל מניה ומניה.

גם במקרה זה הקרן נאמנות מספקת את פתרון הפיזור ההשקעתי:

  1. פיזור רחב ודיוק לכל אורך המדד הרלוונטי שבמעקב
  2. תזרים מלא כך שניתן לממש את מלוא הקרן בכל עת
  3. פתרון סוגיות מס
  4. אפשרויות השקעה של ‘כסף קטן’ כמו גם ‘כסף גדול’
  5. פשטות – השקעה בקרן פשוטה יותר כמו גם כלי הניתוח של הקרנות

לסיכום

פיזור בתיק ההשקעות הוא אחד האלמנטים העיקריים בבניית תיק ההשקעות ואחד המרכיבים המרכזיים בהצלחתו של התיק להניב תשואה הולמת. אופי הפיזור כולו תלוי באופיו של המשקיע לצד מקצועיותו. 

שימוש בקרנות נאמנות, אקטיביות או מחקות, אינו נסחר במהלך שעות המסחר בבורסה וניתן להזרים הוראות קניה או מכירה בכל שעות היממה.