מס דירה שלישית

אנסה לעשות זאת קצר. כמות המילים נגד הרעיון למסות בעלות על דירה שלישית היא קרובה לאין סוף.

אני אחדד כי העיוות המיסויי בישראל בכל נושא ההשקעה הוא גדול ורב. הוא בא לידי ביטוי באופן המובהק ביותר כאשר אדם בעל הון, קטן כגדול, צריך להחליט היכן להשקיע את הונו. כיצד להרוויח כסף ולשלם כמה שפחות מס.

בריבית אפס השאיפה למקסם רווח ולמזער מס הולכת וגוברת ולכן, למי שעדיין אינו יודע, רווח על השקעה בניירות ערך מחוייב במס רווחי הון של 25% ולצדו מיסים נוספים על כל שקל דיבידנד או ריבית משולמת. מאידך, ההשקעה בנדל”ן ממוסה באופן שונה ועדיף. כאשר זה בא לידי ביטוי ביום יום – על שכר דירה המס לא קיים עד נמוך מאוד והאכיפה עליו שולית פלוס פלוס.

בעוד המשקיע בניירות ערך שקיבל דיבידנד על אחזקותיו שילם מיד כ – 25% מס אשר נוכה ע”י הבנק – המשקיע בדירה שמקבל תשלום חודשי שוטף לא שילם ולו שקל אחד מס (אם הוא מתחת לרף) וכמה שקלים מס (אם הוא מעל לרף) בהתאם למצב רוחו של “האם לדווח או לא”.

המס החדש על דירה שלישית הוא לא גאוני. הוא פשוט צעד קטנטן לצדק ושוויון מיסויי. באופי שלי אני קפיטליסט כמעט טהור וכמו שאני דוגל בחופש שצריך לתת ליזמים להתפתח ולהרוויח ככה אני דוגל בדרך מיסויית שווה לכולם.

אני בהחלט בעד שכל אזרח במדינה יגיש את דוחותיו אחת לשנה ובו פרוט על נכסיו, אחזקותיו ורווחיו – ולפי זה ישלם את מיסיו למדינה.

אז מס על דירה שלישית? זה בסדר, זה מכניס איזונים מסויימים למערכת והקישקוש כאילו זה יעלה את שכר הדירה – נשאר בגדר קישקוש. שכר הדירה עולה, עלה ויעלה או ירד ללא קשר למס אלא יותר אל מול התנהגות השוק של היצע וביקוש.