לכמה זמן צריך להשקיע?

אין לי באמת תשובה חד משמעית לשאלה שבכותרת. יש תשובות אחרות שיכולות לתת למשקיעים השונים, חדשים וותיקים ואלו שבאמצע, את זווית המחשבה היותר נכונה. גם המילה ‘נכונה’ אולי לא תתאים לכולם. אז אסכם שאלו התשובות אך ורק שלי ולדעתי.

המניה הבולטת ביותר שמדגישה את מימד הזמן כמתכון להצלחה בהשקעות היא של חברת ברקשייר האטווי (BRK) הנסחרת בוול סטריט.

לפני 40 שנה המניה נסחרה במחיר “בדיחה” של 7 דולר וכיום נסחרת במחיר מצחיק אף יותר של 224,000 דולר. אז נכון, זה 40 שנה ולמי מאיתנו יש את הזמן הזה. אך בוא נסכם שגם אם “נסכן” רק רבע מהזמן (10 שנים) לטובת ההשקעות שלנו – סביר להניח שנראה פירות איכותיים.

איפה יש קושי לייצר תשואה ולהרוויח כסף? בטווח הקצר.

סיפור קצר: מכר שלי מקדם לעצמו חלום.. לייצר מספיק כסף בטווח קצר. חלום לא רע. בין דרכי מימוש החלום הוא פנה גם אלי. “איך אני יכול להרוויח המון כסף בזמן קצר בבורסה” שאל. אמרתי לו שאין קיצורי דרך ובמיוחד כאשר הוא מעולם לא השקיע בבורסה ובניירות ערך, מעולם לא הרוויח כסף מניירות ערך וגם מעולם לא הפסיד. הוא התעקש. אמרתי לו שיהמר. שימצא רולטה חביבה באטלנטיק סיטי – יבחר מספר – וישים עליו את כל כספו. ההצעה שלי לא קסמה לו. הוא התעקש שאני, אולי, הכתובת. התעקשתי גם אני. 

המכר שלי שמע סיפור על מישהו שהשקיע במניות נפט וגז והרוויח מיליונים ואז השקיע באופציות והצליח להרוויח פי 10 על כספו ועוד ועוד סיפורים. אני קורא לזה סיפורי סבתא לילדים בני 4.

מאחר ואני אוהב את האיש ועלה אצלי החשש שהוא עלול ליפול בשקריהם של כל מיני נוכלי בורסה למינהם ולהפסיד את כל כספו הצעתי לו הצעה מפתה (לדעתי). מאחר והבחור לא מעוניין להשקיע לטווח ארוך ולהרוויח תשואות טובות, מאחר והריבית על פקדונות בבנק עומדים על שברירי אחוז ומאחר ולבחור אין הרבה כסף – ייעצתי לו לפעול במעט כסף כך שיוכל לטעום מהעולם האכזרי של הספקולציות של הטווח הקצר.

ייעצתי לו לקנות אופציה לטווח של חודש ב – 100 ש”ח. 

אני משיג פה מספר אלמנטים לטובתי ולטובת המכר שלי. קודם כל, “אני מוריד אותו מגבי”. דבר נוסף, הוא יטעם את טעם הפעילות בבורסה. אם ירוויח כסף מהיר – הוא יהיה מבסוט. אם יפסיד (סביר להניח) – יבין שאין קסמים בשוק ההון. בשני המקרים נפשו ושכלו ייפעלו שעות נוספות והיכולות שלו להבין רק ילכו ויתחדדו. אני הסברתי לו חזור והסבר שהסבירות שהוא יפסיד את כספו גבוה מאוד והסבירות שהשיעור שילמד יטיב עימו גבוה אף יותר.

המשך יבוא..

.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.