היתכן שהכל נפלא?!

תשאלו את האדם מן הישוב מה שלומו – התשובה הראשונה של הרוב, בדרך כלל, תהיה ‘בסדר גמור’. חלקם יתלוננו וישפכו את בעיותיהם בפני השואל וחלקם יענו ש’לא, ממש לא בסדר’.

תשאלו את האדם מן הישוב מה המצב הכלכלי שלו ושל המדינה.. פה כבר המצב יהיה חמור מאוד. מרבית האנשים יחלו בשלל סיסמאות שבינן לבין המציאות אין קשר – “אבטלה, אינפלציה, בנקים עושקים, בורסה נופלת, טייקונים רעים, תספורות, יוקר המחיה, ריבית גבוה ועד כמה קשה ולא ניתן לחיות פה ולא ניתן לסגור את החודש”.

בתקופה האחרונה היו מספר אירועים שעירערו לדעתי את רואי השחורות. החל מהבחירות האחרונות בישראל, הבחירה של בריטניה לצאת ולהיפרד מהאיחוד, בחירתו של דונלד טראמפ ועוד ועוד. רואי השחורות “יודעים” לנתח בדיוק רב את העתיד ומה יקרה אם ואילו.

אם ננסה להיות אובייקטיבים עד כמה שניתן ונבחן את הפרמטרים הכלכליים נגלה כי המצב לא רע. אולי אפילו טוב. מותר לכתוב נפלא?!

כחלק מהמדידה ראוי לטעמי לענות לאדם מן הישוב במדויק ובמילים פשוטות ורק לאחר מכן במילים מקצועיות.

  • אבטלה – בישראל – הנמוכה בהיסטוריה, בארה”ב – אבטלה נמוכה, באירופה האבטלה במגמת ירידה וירדה אל מתחת ל – 10%.
  • אינפלציה – האינפלציה בישראל עד לפני זמן לא רב היתה שלילית. בכלל, בעולם המערבי האינפלציה נמוכה מאוד. חוסר אינפלציה הינה מראה על חוסר צמיחה
  • בנקים עושקים – אנחנו חיים בעולם חופשי והבנקים בארץ ובעולם הבינו שהצרכן יכול ללכת למתחרים. התחרות בתחום שרותי הבנקאות גבוה מאוד. מי שנשאר מאחור אלו הם הלקוחות שממאנים לעבור בנק לאור חששותיהם מהתהליך.
  • בורסה נופלת – הבורסות בשנים האחרונות אכן עברו טלטלות אך בשורה התחתונה, מי שלא התפתה לספקולציה רשם תשואות גבוהות.
  • טייקונים רעים – אני קורא לזה רכילות או צרות עין. יש גם אנשים רעים שאינם טייקונים. ישנם לא מעט אנשים שעוברים על החוק ופוגעים באנשים אחרים.
  • תספורות – כל עוד החוק מאפשר זאת – זה החוק. אני מכיר לא מעט אנשים שעברו נפילה כלכלית אישית ולאחר שנים לא רבות בית המשפט הוציא להם ‘הפטר’ מה שמחק להם את העבר הרעוע ואיפשר להם להתחיל מחדש. במילים אחרות – תספורת.
  • יוקר המחיה – יוקר המחיה הוא צמד מילים ריקות מתוכן לאור האמור.
  • ריבית גבוה – הריבית בארץ ובעולם נמצאת ברמתה הנמוכה ביותר בעשרות השנים האחרונות.
  • קשיי מחייה וקושי לסגור את החודש – לפי מדידה אובייקטיבית של אזרחי ישראל המשפט הזה במרבית המקרים מנותק מהמציאות. למי שקשה לסגור את החודש שפשוט יצמצם בהוצאותיו. למשל – פחות טיסות לחו”ל, פחות רכב חדש ופחות טלפון משוכלל הדור האחרון (בכל אלה הנתונים מצביעים על שיאים חדשים כמעט מדי חודש)

אז נכון, לא הכל מושלם ויהיו כאלה שישר יכתבו לי על מחירי הדירות שרק עולים וזוג צעיר לא יכול לרכוש דירה. מנגד אני יכול להציג כי אלו שכן רוכשים דירה משלמים ריבית נמוכה מאוד (היסטורית). יהיו אלה שיציגו את מצבם של הנכים, ושל הזקנים, ושל נתמכי הביטוח הלאומי. כאלה תמיד יהיו. לעד. וכן, צריך לנסות ולשפר את מצבם.

את הנתונים המלאים, הניתוח המעמיק והצגת המצגות המקצועיות אני משאיר לפעם אחרת. לטעמי, זה לא יעניין את האדם מן הישוב.