טבע טבע טבע

מנית העם עושה נזקים לכולם. מי שמחזיק את המניות של טבע באופן ישיר ספג מכה של עשרות אחוזים ומי שמחזיק את מניות החברה דרך מכשירי ההשקעה השונים ספג מכה קטנה יותר. סביר להניח שמעטים מאוד לא נחשפו למפולת במניית העם.

הנתונים מעט מבהילים את מי ששוק ההון אינו מרכז חייו: בשבוע האחרון ירדו מניות החברה ב – 20%, במחצית השנה האחרונה ירדו המניות כמעט 30%, מתחילת השנה ירדו המניות ביותר מ – 30%, ב – 12 החודשים האחרונים ירדו מניות חברת טבע ביותר מ 53% ובשנתיים האחרונות ירדו מניות טבע בשיעור חד של מעל 62%.

היום, יום ראשון 6.8.17, המניה נופלת בשיעור חד של 18% בתגובה למה שקרה בוול סטריט בסוף השבוע. זה מה שנקרא – ארביטראז’.

אז ניתוח העבר – קל. שאלת השאלות היא מה יהיה בעתיד. את זה מעטים, אם בכלל, יודעים. אך ניתן להעריך.

יש משקיעים הגורסים שלא מכניסים את היד מתחת לסכין נופלת. וטבע היא בהחלט סכין נופלת עכשיו. עם זאת, צריך לבחון את ההשקעה בפרספקטיבת הגדרות הסיכון ולאורך זמן.

אם פעם, ממש לא מזמן, טבע נחשבה להשקעה סולידית אז כיום לא ניתן להתייחס אליה ככזאת. ומכאן, מאחר ויש שינוי בהגדרה של מניות טבע, במחיר של 20 דולר למניה ושווי שוק של 20 מיליארד דולר – אולי כדאי לבחון פתיחת פוזיציה.

בחברה נעשו הרבה טעויות ניהוליות שבאות לידי ביטוי בימים אלו. חברה שהיתה האליטה הניהולית במדינת ישראל וגם בעולם – נכשלה בשנים האחרונות פעם אחר פעם. מכאן, שמינוי מנכ”ל ראוי יהיה השלב הראשון ליציאה לדרך חדשה.

אפשרות נוספת, שבהחלט עומדת על הפרק, היא השתלטות עויינת (או שלא?) ע”י חברת גנריקה-פארמצבטיקה גדולה. במקרה כזה סביר להניח שתהיה פרמיה מעל מחיר השוק.

האפשרות שכל המשקיעים כרגע מזניחים היא שטבע תצליח לעבור בשלום את המשבר הנוכחי. עדיין מדובר בחברת הפארמצבטיקה מהגדולות בעולם. אז יש משבר ויש שחיקה בפעילות -ועדיין – ככה נראית פעילות עסקית כמעט של כל חברה.

אז תחת הנחות עבודה אלו ובתנאי שהמשקיעים מבינים את המשמעות של רכישת החברה ע”י חברה אחרת או מינוי מנכ”ל חדש ובעיקר להבין  שמניות טבע כבר אינן בקטגוריה של “השקעה בטוחה” אלא תחת קטגוריית “השקעה בסיכון גבוה” וכמובן – מסגרת הזמן שצריך… אני בהחלט בעד לבחון פתיחת פוזיציה במניות טבע.

.

סקירה זו נועדה לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר גיא חזן – יועץ השקעות סבר כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותב בלבד ומשקפת את הבנתו ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. גיא חזן – יועץ השקעות לא יהיה אחראי, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הוא אינו יכול לערוב ו/או להיות אחראי למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. גיא חזן – יועץ השקעות, עשוי לייעץ ללקוחותיו להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. גיא חזן – יועץ השקעות אינו מתחייב ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.