ייעוץ השקעות פרטי אובייקטיבי ובלתי תלוי?

ייעוץ אובייקטיבי ובלתי תלוי? האם יש חיה כזאת? מה זה בעצם ייעוץ אובייקטיבי ובלתי תלוי?

ובכן, השקעות וחסכונות של לקוחות שאינם מנהלים בעצמם את השקעותיהם וחסכונותיהם עושים שימוש באנשי מקצוע שתפקידם להשיא את תשואת הלקוח. אנשי המקצוע נמאים בשלוש מוקדי פעילות שהראשון בהם הוא הבנק, המעסיק יועצי השקעות שתפקידם לייעץ ללקוח איך להשיא את רווחיו. מקצועיים? אולי! אובייקטיבים? אפשר לחלוק על כך! בלתי תלוי? אפשר לחלוק גם על כך! אף יועץ השקעות מטעם בנק מסויים לא יבהיר ללקוח שיושב מולו שבבנק ממול ישנה תוכנית טובה יותר והרווח שהוא ישיג בה גבוהים יותר. היועץ בבנק ינסה למכור ללקוח היושב מולו רק את מוצרי הבנק גם אם יש טובים מהם.

המוקד הבא הינו בתי ההשקעות. מרבית בתי ההשקעות הגדולים מחזיקים תיקי השקעות הבנויים מקרנות נאמנות. האם מנהל תיק ההשקעות של הלקוח הינו אובייקטיבי? האם יעדיף קרן נאמנות של בית השקעות מתחרה כאשר הוא יודע שהיא מניבה יותר מהקרנות שלו? בלתי תלוי? שוב, כמו במקרה האובייקטיביות-האם בית ההשקעות יחזיק קרנות נאמנות של בית השקעות מתחרה?

כמובן שיש סייגים ויש חריגים הן בקרב יועצי ההשקעות בבנק והן בקרב בתי ההשקעות, בעיקר הקטנים שבהם, שאינם מחזיקים\מנהלים קרנות נאמנות ולכן אינם נמצאים בנקודת האי אובייקטיביות או האי תלות. גם כאן ישנם סייגים מאחר שבתי ההשקעות הקטנים אינם מחזיקים מחלקת אנליזה ומחקר ותלויים, לרוב, באיש מקצוע אחד, אולי שתיים, שמרכזים את כל הידע שבבית השקעות קטן מה שמגדיל באופן מהותי את הסיכון והתלות הן של בית ההשקעות וכמובן של הלקוחות.

ייעוץ השקעות פרטי אובייקטיבי ובלתי תלוי “תוקף” בדיוק בנקודות שהוזכרו כאן. ליועץ ההשקעות הפרטי אין קשר לבנק או לבית השקעות ותפקידו להציג בפני הלקוח את האלטרנטיבות הטובות ביותר הקיימות בשוק הן בתחום תיק ההשקעות והן בתחום החסכון והפקדונות.

נסיון ראשון – לקוח המנהל את כספו בבנק X מבקש לסגור סכום מסויים בפקדון. הבנק מציע ריבית מסויימת. בבנק המתחרה (הנמצא ממש מעבר לכביש) מוצעת בדיוק אותה התוכנית עם ריבית טובה יותר. יועץ השקעות פרטי יכול, מתפקידו ומחובתו, להציג ללקוח את האלטרנטיבה הטובה מבין המוצעות. יועץ השקעות פרטי אינו תלוי בבנק (בלתי תלוי) ואובייקטיבי מול הריביות\תוכניות המוצעות.

נסיון שני – לקוח עם תיק השקעות מנוהל באחד מבתי ההשקעות. תיק ההשקעות בנוי מ-20% מניות ו-80% אגרות חוב. רוב התיק בנוי מקרנות נאמנות של אותו בית השקעות. מרבית קרנות הנאמנות השיגו תשואות מתחת למדד היחס שלהן ובכל קטגוריה ניתן למצוא קרנות נאמנות מבתי השקעות שונים שהשיגו תשואות דומות או גבוהות ממדד היחס שלהן.  יועץ השקעות פרטי יכול, מתפקידו ומחובתו, להציג בפני הלקוח את קרנות הנאמנות הטובות ביותר מבין שלל קרנות הנאמנות הקיימות ממגוון בתי ההשקעות בהתאם לתשואת הקרן וללא תלות בקרנות מבית השקעות מסויים ובצורה האובייקטיבית ביותר כך שתתאים ללקוח ותשיא את רווחיו.

ובכן, יועץ השקעות פרטי אובייקטיבי ובלתי תלוי משנה את חוקי המשחק הקיימים ומעניק ללקוח את המענה הפיננסי הטוב ביותר כך שהשקעותיו וחסכונותיו ינותבו אל המקורות המתאימים ביותר והרווחיים ביותר בדיוק עפ”י אופיו תוך הצגת אי תלות מוחלטת ואובייקטביות מושלמת.