מלאו כיסי באגוזים

הנה פסח מגיע ואנו לפני תקופה בה החום מזכיר לנו עד כמה אין לנו במדינה חורף. בפן הפיננסי העלייה באי הוודאות הכלכלית מזכירה לנו עד כמה אנו קשורים בגלובליזציה פיננסית. מאחר והמשבר נמצא בעיצומו אני לא יכול לנבא מתי נצא ממנו. אחרי הכל המשבר פרץ לשווקים הפיננסים בקיץ 2007 ואילו לציבור הרחב המשבר מוכר רק מהחודשים האחרונים.

עייפתי מלהסביר לכולם שבורסה ושוק ההון, אם רוצים בכך ואם לאו, הינה מנת חלקם של כלל אזרחי המדינה. אז לא מחזיקים ישירות במניות-מחזיקים בקרנות נאמנות, אז לא מחזיקים במניות וקרנות נאמנות-מחזיקים קופות גמל, אז לא מחזיקים בכל הנ”ל-מחזיקים בביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה ובכל מכשירי החיסכון לטווח ארוך המושקעים בצורה זו או אחרת בבורסה.

הנקודה המעניינת נמצאת לטעמי באותם אלו עם חשיפה ישירה, או מיני ישירה, לשווקים הפיננסים ולא לאלו החשופים באמצעות החיסכון לטווח ארוך. אותם אלו שהורגלו על ידי השווקים ברצף חמש שנתי של עליות בשערי ניירות הערך ופתאום נקלעו לעין הסערה ולא רואים מוצא ממנה. במקרה הנ”ל אין לי בשורות לטווח הקצר.

לרגע אחד אני מניח להכל ומתמקד באפשרויות שמעניק לנו המשבר הפיננסי הנ”ל. הרי ההמונים “רצים” תמיד אחרי מניות בעת שהבורסה גואה. ההמון רואה את חבריו לעבודה, שכנים ומשפחה מרוויחים בבורסה ורק הוא עומד מהצד וחושש. כשהוא מחליט על קנייה של מניות פתאום הכל נהיה שחור, כולם נגדו והוא מפסיד את כספו היקר.

בימים אלו הכל שחור, כולם רואים לנגד עינהם את המשבר הגדול של שנות ה-30 מהמאה הקודמת וכותרות העיתונים מלבות את הפחדים (בלי להכנס האם זה צודק או לא). 

מכאן אני מוציא לאור חשיבה מחודשת (שידועה כמובן לכל אותם אלו שמסוגלים לראות מעבר למסגרת הקטנה בגודל 42″) שגורסת שבעיתות משבר זה הזמן “למלא כיסי באגוזים” והכוונה היא כמובן לחפש מציאות פיננסיות.

אם נקודת המוצא הידועה לכולם היא שהמוני אדם קונים מניות בעיתות גאות ולכן מפסידים את כספם אזי בעיתות משבר כולם מוכרים מניות. ובכן, יש כאלו שקונים, יש כאלו שמסוגלים לנשום עמוק ולראות את המסגרת הרחבה ואת נקודת האור הרחוקה שבה השווקים ייתייצבו וייחזרו להראות עליות שערים במדדי המניות ומכאן הרעיון הבסיסי של קניית ניירות ערך בעיתות משבר.

ברור מאליו שעל מנת לבצע מהלך מסוג זה, של קניית ניירות ערך בעיתות משבר, רצוי להיות מעורב בפרטים, בידע ובמקצועיות הנדרשת והפעולה אינה מתאימה לכל אחד. עם זאת, אל להמונים להתלונן ש”רק עשירים מרוויחים בבורסה” מכוון שלכולם יש את האפשרות להרוויח רק שהפעולות הנגזרות הן שונות אך עם זאת אפשריות.