מי מבין כלכלה?

הכלכלות בעולם “צורחות” הצילו והמומחים, כולם, צועקים חזרה מה ראוי וכדאי לעשות. בפועל, כל הרעיונות טובים וכולם רעים. כל המומחים צודקים וכולם טועים. דבר אחד לדעתי הוא הקובע – הטבע האנושי מטבעו להתפתח – טכנולוגית, חינוכית, כלכלית, פיננסית וערכית ולכן טבעו של המשבר להסתיים.

הפיננסיירים העולמיים, אשר היו אדריכלי המשבר הפיננסי העולמי, כלל לא צפו ולא ידעו איזה תבשיל הם מכינים לעולם כולו ולכן כל הנסיונות לקבור את ‘התבשיל הרעיל’ נועדו לכישלון. העולם יאלץ לאכול את התבשיל שהפיננסיירים הכינו מכוון שבימים אלו ממש עומלים פיננסיירים אחרים על תבשיל שיהיה קצת יותר נעים לחיך ויהיה מוכן לעיכול רק כאשר יתעכל ‘התבשיל הרעיל’ שזה עתה נלעס ע”י העולם כולו.

הערך המוסף ההיסטורי יהיה חד משמעי – מה שהיה הוא שיהיה והטבע האנושי בונה והורס ובעוד שנים לא רבות יבוא משבר פיננסי נוסף שיהיה מורכב מתפריט שונה אבל תוצאותיו דומות. אני עדיין זוכר את המשבר של תחילת שנות ה-2000 בישראל ובעולם (שהיה ברובו טכנולוגי מה שלא הפריע לפיננסיירים מכל הסוגים לטעון שמדובר במשבר עמוק מאוד) שדיבר בישראל על היעלמותו של בנק אחד או יותר ורצון להוציא כספים לחו”ל שמה המדינה לא תחזיק מעמד. גם במשבר ההוא דיברו על כישלון הטכנולוגיה והרעיון של האינטרנט, שמשך מעלה את האופוריה שהביאה למשבר, וראו היכן נמצא העולם כיום.

גם במשבר ההוא, הגדול, המוכר לעוסקים בתחום הפיננסי רק מספרים, עיתונים ואקדמיה, שהרי אני באופן אישי לא מכיר אדם שזוכר מפורשות משבר כלכלי ופיננסי שהתרחש בשנת 1929, היו תסמינים לתחילתו, המשכיותו ולסופו. בכל הפרמטרים המוח האנושי הוא זה שקבע את הזמנים, התנאים והמספרים ועובדה שעברנו גם את זה.

הגדיל לעשות מר לב לבייב במסיבת העיתונאים לרגל השקת הדוחות הכספיים השנתיים ל-2008 של החברה שבבעלותו-אפריקה – שבה אמר למשתתפים – “המדובר בסך הכל בכסף”!