הבורסה בשיא

 

בימים האחרונים דנה התקשורת הכתובה והאלקטרונית, ובמיוחד התקשורת הכלכלית, בשיאים החדשים בבורסה המקומית. השיא שנרשם בשנת 2007 במדד המעו”ף (מדד ת”א 25) שוב נרשם בשבוע האחרון.

לאורך כל שנות קיומה של הבורסה, הן בישראל והן בעולם, שיאים טיבם להישבר. הווה אומר, בכל המקרים בהם נרשמו שיאי שוק – לאחר מספר שנים המחירים הציגו שיאים חדשים. כמובן שאין זה מחייב לעת הזו אך יש צורך לבחון מהלכי שוק באופן אובייקטיבי, קר ומחושב.

כדרך פעולה איני בעד נהירה עם העדר ומנגד אני חסיד גדול של האמרה ‘השוק תמיד צודק’ ולכן להתקדם יחד איתו. הסיכון שבהשקעות שהיה קיים לפני חצי שנה זהה כמעט לחלוטין לסיכון הקיים כיום ועצם העובדה שמדובר בשיא אינה מורידה או מעלה מין הסיכון פרט לפן הפסיכולוגי.

בדיוק בנקודה זו של הפן הפסיכולוגי נשברים מרבית המשקיעים והסוחרים הפרטיים שאינם מקצועיים.

מכוון שאיני מנסה לתזמן את מחירי השוק אני טוען שהחשיבות של השיא עליו מדברת התקשורת הינה סה”כ מספר ולא יותר.

תחת הנחת מוצא שלא יהיה שינוי מהותי בשווקים הפיננסים יתכן והגל החיובי הפוקד את הבורסות בעולם יוותר על כנו. פרמטר המכונה ‘ברבור שחור’ (כהגדרתו של נסים טאלב) יכול להיות פשיטת רגל של מדינה אירופית גדולה שתכניס את העולם לסוג של סחרור פיננסים משמעותי שיכול לערער את הסייקל החיובי הן בשווקים הפיננסים והן הריאלים ולהכניס את העולם, שוב, למצב בו הקברניטים לא יידעו כיצד כדאי לנהוג וכיצד ניתן לצאת מהמשבר תוך התערבות ממשלתית בוטה שלטווח הארוך מזיקה מאוד.
‘הברבור השחור’ הנ”ל נמצא היום בדמות מצבה הפיננסי של יוון. אף על פי שאינה נחשבת מדינה אירופית גדולה היא עדיין מהווה סוג של רמזור צהוב מהבהב רגע לפני שנדלק הרמזור האדום שיעיב על העולם כולו.
תזכורת דומה היתה במיני משבר שפקד את העולם לאחר שנודע שדובאי (נסיכות קטנה במפרץ הפרסי) אינה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה לטווח הקצר מה שערער באופן מיידי את השווקים הפיננסים שנגררו לירידות שערים והעלו שוב את השאלה האם העולם השתחרר מעולו של המשבר הפיננסי שפקד אותנו בשנת 2008.
במבט מלמעלה יש מוצא מאוד ברור מהחששות הפיננסים. המוצא טמון בעובדה שחששות פיננסים תמיד יהיו מנת חלקנו. גם כשהשווקים חיוביים וגם כשהם שליליים-החששות תמיד יהיו חלק משיקול הדעת וחלק ממגוון השיקולים לקראת השקעה כזו או אחרת.
מכאן כל שנותר הוא להתנהל בחוכמה.