שוב הבורסה מתעתעת במשקיעים

אז חלפה שנת 2009 הנהדרת עם תשואות מצויינות ושנת 2010 החלה עם חוש חיובי כאשר בחודש אפריל החלו השווקים להתערער ולרשום ירידות במחירי ניירות הערך. הפסימיים ביננו ישר קפצו על העגלה וצעקו בראש חוצות שהינה הינה שוב חוזרת לה “שנת הדמים” של 2008 (הדובים הגדולים של וול סטריט) והשווקים הרועדים ייתרסקו ויותירו שובל של הפסדים בלתי נתפסים. גם כיום ישנם עדיין משקיעים וכותבי טורים שטוענים שכך יהיה. יתכן והם צודקים ויתכן שלאו – על בסיס פחדים לא ניתן לנהל השקעות וסיכונים נבונים.

מחודש אפריל ועד חודש יולי איבדו השווקים הפיננסים מערכם כ-15% בממוצע. חלקם יותר חלקם פחות. הפניקה הקיימת אצל חלק מהמשקיעים בהחלט מובנת. אלו שראו את השקעתם יורדת אל המצולות ב-2008 ופיספסו את הנסיקה של שנת 2009 נמצאים בפוזיצייה מפחידה מבחינתם. השאלה הנשאלת על ידם היא – מתי להיכנס להשקעה.

סביר להניח שהשווקים הפיננסים יתעתעו במשקיעים תמיד. בכל רגע נתון יהיה טריגר שלילי או חיובי שיוביל את המשקיעים לפעולות לא כלכליות ולא נכונות. תעתועי השווקים הפיננסים לא באו לעולם בעקבות המשבר של שנת 2008 ולא בעקבות הנסיקה של שנת 2009. תעתועים פיננסים במחירי ניירות הערך היו כאן תמיד והחדשות הן שמשחקי התעתוע הולכים להישאר עמנו לתמיד. הדבר היחידי שיתכן ויכול להשתנות הוא התדירות.

ההגיון והרציונל ההשקעתי הבריא מוביל למסקנה האם כדאי להחזיק בניירות ערך מסויימים ואם לאו. שינוי משמעותי בשווקים הפיננסים אינו מתרחש בחודש-חודשיים או אפילו שלושה. כמו כן, הנסיון “לתפוס” את השינוי היום נדון כמעט תמיד לכשלון ידוע מראש.

במידה והמסקנה היא שכדאי להחזיק בנייר ערך אז כדאי להותיר את תעתועי הבורסה מאחור. במידה והמסקנות השתנו או אז כדאי לבצע את השינויים הרלוונטים.

הסייג היחידי הינו כדור בדולח. במידה ויש לכם אחד – אנא שתפו אותנו.

בהצלחה