…אבל היועץ בבנק אמר!

לאחרונה פורסם בתקשורת הכתובה על פעילות יועצי ההשקעות בבנקים בתחום הייעוץ לקניית ניירות ערך הקשורים בתחום חיפושי הנפט והגז בישראל. על השאלה האם היועצים הנכבדים באמת חקרו ובדקו את כדאיות הקנייה של ניירות ערך אלו אדלג בקלות והשאלה המרכזית הנשאלת היא האם ראוי לייעץ לציבור להיחשף לתחום זה?!

המבט לעבר תשואות פנומנליות של ניירות ערך הקשורים בתחום הנפט והגז בהחלט מעורר השתאות והמחשבה “למה אני לא השתתפתי בחגיגה של עשרות, מאות ואלפי אחוזי רווח” משפיעה על לא מעט אנשים מין השורה שהרצון שלהם לסיכון קיים אך איני בטוח שהוא זולג לעבר רמות סיכון כה גבוהות כמו חשיפה לניירות ערך מסוג זה.

חשיפה לניירות ערך מתחום הנפט והגז בהחלט מספקת חלומות על רווחים גבוהים מאוד ובמרבית המקרים נשמטת ההארה על האפשרות של הפסדים כואבים גם לאלו עם כיסים עמוקים. חשיפה לניירות ערך אלו מתאימה, במסגרת הסיכון הקיים, לפלח מאוד צר של משקיעים. גם אם המשקיעים עושים שימוש בבעלי רשיון עדיין החשיפה לסוג זה של השקעה-היא בהחלט יכולה להיחשב “פרועה” ולא מתאימה.

חלק מהחברות העוסקות בתחום חיפושי הנפט והגז כבר הראו יכולת תזרימית כאשר שדה גז נמצא והתחיל לעבוד ולייצר “עסקים”. חברות אלו יתכן ומתומחרות במחיר המשקף באופן מלא את מכירות הגז ואת הרווח שיגזר מהן ויתכן שישנו “בשר” נוסף של עלייה במחירי ניירות הערך. מרבית החברות המחפשות נפט וגז הן מסוג 1-0. אם ימצא גז – בינגו – 1. אם לא ימצא-0. המחשבה שמשקיעים “רגילים” (רגילים=שאינם מקצוענים) חושפים את עצמם לסוג השקעה בו האפשרויות הן להרוויח המון או לאבד חלק ניכר מההשקעה נוטעת בי תחושות לא נעימות ועוד יותר מכך מעוררת בי תחושה שבדיקת תחום ההשקעה של המשקיעים מצד בעלי הרשיון לא תמיד תואמת.

אם יהיו רווחים בסופו של תהליך ההשקעה כולם יהיו מרוצים. כמו בכל תחום. הבעייתיות תבוא לידי ביטוי כאשר ההשקעה תידרדר להפסדים משמעותיים ואז כל שנותר לאמר יהיה “…אבל היועץ בבנק אמר!”