הצלחתי “לברוח” מהמשבר בבורסה

כן! סביר מאוד להניח ששמעתם יותר מפעם אחת את המשפט הזה “הצלחתי למכור את תיק ההשקעות שלי רגע לפני פרוץ המשבר”. אנשים רבים המשקיעים בבורסה, אם לבדם ואם באמצעות בעל מקצוע בתחום, חשים כי ניתן להימנע בכל עת מהפסדים בבורסה. הם חשים כי הם יכולים לנווט בחכמה גדולה את כספם כך שיושקע בניירות ערך רק בזמנים בהם הבורסה עולה.

ובכן, הפוסט הנ”ל תפקידו לרסק את הטענה הנ”ל מכיוון שהיא משוללת כל יסוד. הן בפן ההשקעתי הטהור והן בפן המעשי.

ראשית, אין אפשרות להרוויח בהשקעות בבורסה ללא נטילת סיכון כלשהו. ניתן להיחשף לסיכון רב וניתן להיחשף לסיכון מועט-אך הסיכון קיים תמיד ברמה כזו או אחרת. כמו כן, לכל אותם אלו שמוכנים ליטול את הסיכון יש את פוטנציאל הרווח הטוב ביותר. הסיכון בא לידי ביטוי באופן הבולט ביותר בזמנים בהם ניירות הערך הנסחרים בבורסה רושמים ירידות שערים.

ובכן, משקיע שאינו יודע להפסיד-נטילת הסיכון-לעולם לא ירוויח!

במסגרת זמן נתונה לא ניתן לזהות נקודת קניה אופטימלית או לחלופין נקודת מכירה אופטימלית. לאורך זמן לא ניתן לזהות, על בסיס קבוע, נקודה בה ניתן למכור את תיק ההשקעות כולו ולהימנע מהפסדים בטווח הקצר. מאידך, לאורך זמן לא ניתן לזהות, על בסיס קבוע, נקודה בה ניתן לקנות תיק השקעות שיקצור מנקודה זו ואילך רק רווחים. וחוזר חלילה.

על בסיס מזדמן וחד פעמי ניתן גם ניתן לנחש את נקודות הקיצון ולבצע פעולה בהתאם אולם מי שיאמץ שיטה זו יגלה כי לאורך זמן במקום להרוויח כסף הוא מפסיד ושוחק את הונו.

הדוגמאות לכך הן רבות ומגוונות. אם בניירות ערך בודדים ואם במדדים השונים ניתן לזהות תקופות חיוביות שבמהלכן תקופות שליליות – ולהיפך.

הפתרון… אלו הנמצאים במעגל המסחר הפעיל – קונים ומוכרים ניירות ערך על בסיס קבוע וקצר מועד – להפסיק לקרוא כאן. סביר להניח שאתם עדיין בשלב ההכחשה ומוכנים לסכן את כספכם ולפוררו עד דק. בעתיד תבינו שאינכם כלולים בין המעטים שיכולים להרוויח המון כסף ממסחר ער בניירות ערך (הסטטיסטיקה נוטה בבירור לצד המפסיד-מעטים מאוד מצליחים להרוויח ממסחר ער).

אם תהליך המסחר הער מאחוריכם והבנתם שהבורסה אכן מקום בו נטילת סיכונים יכולה להניב עבורכם רווחים נאים אזי כדאי להתמקד בעובדה שגם הפסדים יהיו מנת חלקכם.

לאלו המוכנים ליטול את הסיכון שבהשקעה (סיכון גבוה או סיכון נמוך) כדאי להביט בהתנהגות המחירים בתקופה שעולה על 12-18 חודשים ומכאן ולנסות להסיק מסקנות איך וכיצד כדאי לפעול.

הצטרפות למומנטום חיובי בשוק ניירות הערך היא המשימה הראשונה וכל שנותר הוא להבין שהמומנטום יכול להיפגע מעת לעת ואז תיק השקעות שלכם ירשום הפסדים. כל עוד המומנטום החיובי יימשך ולא תבהלו מרעשי הרקע השליליים הסבירות שתהנו מנטילת הסיכון עולה.

שורה תחתונה: לא ניתן לברוח ממשבר נקודתי וקצר מועד בבורסה ולא ניתן להרוויח ללא יכולת לספוג הפסדים.

ומי שטוען אחרת…. לבריאות!