ויתור יווני

משבר החובות באירופה החל לצוף בחודש אפריל 2010 והתגלגל בצורה חריפה החל מאפריל 2011 כאשר מדינות בעלות דירוגי השקעה גבוהים, יחסית, החלו לדווח על בעיות חוב. המשבר אינו נוגע רק במדינות גוש היורו הקטנות וגולש לעבר מדינות רבות באירופה כאשר גוש היורו “חוטף” את עיקר האש לאור איחוד מדינות שהדיווחים שלהן והדרישות מהן זהות באופיין במישור הפיזיקלי והמוניטרי.

את ההובלה במשבר החוב באירופה הובילה יוון שהינה גם חברה בגוש היורו ובמטבע היורו (שני ישויות שונות). הטענה העיקרית מול יוון היתה על דיווחים לא נכונים אודות מצב החוב וההתנהלות הכלכלית במדינה אל מול גוש היורו ומציאת “חורים” רבים בדיווחים מה שהוביל להתערערות האמון ביוון, הודאה על חוב גבוה מהמדווח וצלילה בשערי אגרות החוב במדינה.

חברות הדירוג בעולם לא נשארו מאחור והחלו במסע הורדת דירוג למרבית המדינות באירופה כאשר הגדולה בינהן היתה צרפת שאיבדה את הדירוג המושלם שלה – AAA.

עיקר המאמצים של אירופה כיום היא נסיון למצוא פתרון מקיף וכולל למשבר החובות המדינתיים והראשונה שעומדת בתור הינה יוון. אתמול והיום דווח בעיתונות הכלכלית בארץ ובעולם כי הדיונים סביב נסיונות לפתרון משבר החוב ביוון נכנסים לישורת האחרונה כאשר המשקיעים הפרטיים מוכנים לקבל אג”ח חדשות בריבית של 4% בלבד.

מחזיקי אגרות החוב של יוון מסכימים באופן ישיר, או עקיף, לוותר על חלק לא מבוטל מכספם לטובת שיפור מצב החוב ביוון וכנראה שנראה עסקאות וויתור דומה גם במדינות נוספות.

בעגה הנוכחית קוראים לזה – תספורת. המשקיעים מוותרים מאונס על חלק ניכר מהשקעתם וזאת על מנת לשמור על המעט שניתן שהרי אם מגיעים לחדלות פרעון ייתכן ולא ייקבלו כלום.

הצלחה במקרה היווני יתכן ותוביל להצלחות במדינות נוספות מה שיקל על מקבלי ההחלטות ביבשת האירופית בתהליך של יציאה מהמשבר הנוכחי.

אם המשבר אכן יגיע אל קיצו הטוב ניתן יהיה לנשום לרווחה בשווקים הפיננסים אך לא להתבלבל… המשבר הבא נרקם כבר עתה.