תיאום ציפיות

כל אדם אשר נענה לדרישות פקיד הבנק להפקיד את כספו בפיקדון בנקאי כזה או אחר יודע בדיוק מה הסכום שהפקיד ובדיוק מה הסכום שיקבל בתום התקופה. אם אינו יודע – פקיד הבנק יידע לעשות עבורו חשבון מדויק: “אתה מפקיד היום 100 ש”ח ומקבל אחוז לשנה. כשתבוא עוד שנה הכסף שלך יהיה שווה 101 ש”ח בדיוק (לפני מס)”.

ללקוח אין ציפיות, לבנקאי אין מחשבות וכולם מרוצים (כמעט).

ללקוחות שרוצים יותר מציעים השווקים אפשרויות השקעה רבות ובעיקר בניירות ערך. השקעה בניירות ערך, בניגוד לנדל”ן למשל, היא פשוטה יחסית לביצוע וניתן לקבל החלטות מעכשיו לעכשיו – אונליין.

הסוגיה שעומדת על הפרק בעת בניית תיק השקעות עבור הלקוח \ המשקיע הינה מה הציפיות שלו מתיק ההשקעות. מה הציפיות שלו מהשקעותיו. בפיקדון, אין בעיה! הלקוח יודע במדויק מה יקבל בתום התקופה. בתיק השקעות אין הבטחות.

תיק ההשקעות יכול לנוע במרווחי תשואה מעלה ומטה לאורך תקופת ההשקעה ובמקרים מסוימים לרשום תשואה חיובית נאותה וחלילה גם תשואה שלילית מרגיזה. ההפרש בין שני הקצוות נעוץ בבעליו של תיק ההשקעות. ככל שהמשקיע שמרן יותר-תנועת תיק ההשקעות תהיה “רגועה” יותר. ככל שהמשקיע נועז יותר – תנועת תיק ההשקעות תהיה חדה יותר.

אז מה הציפיות של הלקוח?

אם הלקוח מבקש תיק סולידי עם תשואה של 10% לשנה – “אני לא רוצה סיכונים. תן לי סביב 10% לשנה ואני מבסוט” –  סביר להניח שאינו מבין בהשקעות בשוק ההון ואינו מבין את מאפייני הסיכון ואת סביבת הריבית הקיימת.

הנתונים הייבשים:

ריבית חסרת סיכון היא ריבית בנק ישראל שעומדת כיום על 2.5% (אתמול, שני 26.3.12, הותיר נגיד בנק ישראל את הריבית ללא שינוי). ריבית חסרת סיכון כשמה כן היא – חסרת סיכון. מכאן נגזרות הריביות של כל הפיקדונות בבנקים המסחריים, תוכניות החיסכון בבנקים, משכנתאות, תשואות אג”ח ממשלתיות ותשואות אג”ח קונצרניות. אולם, האזרח אינו יכול לגשת לבנק ישראל ולהפקיד כסף ולבקש ריבית כזו – חסרת סיכון.

הפועל היוצא: אם אנו נוטלים סיכון אנו מעוניינים להרוויח מעל ריבית שהיא חסרת סיכון. כמה יותר? ככל שניטול יותר סיכון כך יעלה הסיכוי. על מנת להרוויח ללא סיכון כלל – נפקיד כספנו בפקדון בנקאי שבו, סביר להניח, נרוויח פחות מריבית חסרת סיכון (2.5%).

על מנת להרוויח כפול מריבית חסרת הסיכון (כ – 5% לשנה) נאלץ ליטול סיכונים לא מבוטלים. על אף ש-5% נשמע מעט צריך להבין מהיכן נגזרות התשואות והאפשרויות בשווקים הפיננסים. זו אינה החלטה של איש אחד – מדובר בנתוני שוק.

מהיום כשאתם חושבים על השקעה בבורסה תוכלו להבין מהיכן ניתן לגזור את תשואת הבסיס עבור נכס חסר סיכון ומה הסיכון שעליכם ליטול על מנת להשיג תשואות גבוהות יותר.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמים במסמך זה (להלן- “המידע”) מסופקים כשירות לקוראים ואינם משקפים בהכרח את עמדתו הרשמית של גיא חזן-יועץ השקעות פרטי. אין לראות במסמך ובמידע הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים המתוארים בו או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. אין לראות במידע המלצה או תחליף לשיקול דעתו המקצועי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או שיווק השקעות- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות במסמך זה לתוצאות בפועל. אין לראות במסמך זה כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנכסים הפיננסים המוזכרים בו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שנאסף ונערך על ידי גיא חזן-יועץ השקעות פרטי ומידע הנובע ממקורות אחרים, תחת הנחה שהינו מידע מהימן. מסמך זה אינו מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע האמור. המידע המופיע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. מאחר שכך, מסמך זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי אינו מחויב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע מראש או בדיעבד. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במסמך זה, אם יגרמו, ואינו מתחייב כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. כל הזכויות במסמך זה ובמידע שייך לגיא חזן-יועץ השקעות פרטי.