הבנקים שוקלים לגבות עמלה על ייעוץ השקעות

בימים האחרונים פורסם בתקשורת הכלכלית כי הבנקים בישראל שוקלים להטיל עמלה חדשה – עמלה על ייעוץ השקעות. עד כה, הייעוץ בבנקים הוא לכאורה חינם.

בבנקים הסבירו את שינוי המגמה בעובדה כי העמלות הניגבות מהלקוחות הפועלים בשוק ההון הולכות ויורדות ופוגעות במקורות הרווח ולכן הבנקים מחפשים מקורות רווח חדשים.

החשש של הבנקים, במקרה והעמלה החדשה תיכנס לתוקף, היא העובדה שפחות ופחות משקיעים יכנסו למעגל ההשקעה ובכך יפגע מקור הרווח של הבנקים מעמלות המשולמות על פעילות בשוק ההון – עמלות קניה ומכירה, עמלות דמי שמירה\ניהול, עמלות פדיון ודיבידנד וכו’.

אולם, החשש הגדול ביותר של הבנקים הוא מנדידת לקוחות לעבר הברוקרים הפרטיים – יועצי השקעות פרטיים.

הבנקים ששוקלים להטיל את העמלה החדשה בגין פעילות ייעוץ השקעות חוששים שמה תעשיית הייעוץ הפרטי תעלה מדרגה מה שיוביל את לקוחות הבנק לעבר יועצי ההשקעות הפרטיים.

מאחר ויועץ השקעות פרטי אינו כבול לתכתיבי הבנק יתכן והייעוץ הראשוני ללקוח יהיה לבחון מעבר לבנק אחר או לפתיחת חשבון מסחר עצמאי באחד מבתי ההשקעות המציעים שירותים אלו.

כמו כן, יועץ השקעות פרטי יכול לייעץ ללקוחות על מוצרים שאינם מניבים עמלות לבנקים.

בנוסף, הלקוח שיעבור לייעוץ השקעות פרטי כבר לא יהיה לקוח שבוי של הבנק והחשש הוא שהנאמנות תעבור ליועץ ההשקעות הפרטי.

דעתי האישית..

אכן, צעד כזה של הבנקים יהיה סוג של “התאבדות” ולכן אני בספק אם הרעיון יעבור. עם זאת, הבנקים אכן חייבים לבחון מקורות רווח חדשים וכמו שהציבור הורגל כי ייעוץ השקעות בבנק הוא חינם כך יתכן כי  ציבור המשקיעים יורגל  לייעוץ השקעות בתשלום.