אז מה זה בעצם ניהול אקטיבי

עולם ההשקעות רווי בשיטות ודרכי השקעה שונות ומגוונות.

יש משקיעי ערך, משקיעים הניצמדים לשיטת הניתוח הטכני, משקיעים העוקבים אחר הדוחות הפיננסים ויש כאלה שפשוט סוחרים בניירות ערך מדי יום.

לטעמי, הצלחה בהשקעות יכולה לבוא לידי ביטוי אך ורק תחת הנחת עבודה אחת – ניהול תיק השקעות אקטיבי  המשוחרר מניגודי אינטרסים  תוך הימנעות מפעולות סרק בתיק ההשקעות.

גדול המשקיעים בדורנו, וורן באפט, טען בעבר כי יש להתייחס להשקעות שלנו כאילו הן כרטיסיית אוטובוס עם מספר מוגבל של ניקובים.

נכון, להיצמד לשיטת “כרטיסיית הניקובים” לא קלה ליישום ומרבית המשקיעים אינם יכולים להיצמד אליה. הסיבה המרכזית לכך היא העובדה שמעט מאוד משקיעים יכולים להתבונן שנים רבות קדימה ועל בסיס זה לקבל החלטות השקעה. מה גם, שוורן באפט עצמו חורג מהכלל שהוא עצמו הגה ובהחלט יש סיבה מוצדקת לא להיצמד במדוייק לכלל זה.

הכלל המרכזי שניתן וכדאי להיצמד אליו זה ניהול תיק השקעות אקטיבי כאשר מצד אחד לא מייצרים תנועות מיותרות בתיק ההשקעות ומצד שני משלבים ניהול אקטיבי של ההשקעות כך שהשקעות פחות טובות ייצאו מתיק ההשקעות ובמקומן ייכנסו השקעות טובות. התוצאה שתתקבל הינה תיק השקעות מאוזן שיניב את התשואה המבוקשת.

מנקודת מבטי, כיועץ השקעות פרטי אוובייקטיבי ובלתי תלוי, אין צורך ממשי לבצע פעילות סרק בחשבון ההשקעות מאחר ואיני נהנה מפעילות שכזאת. מנגד, בתי ההשקעות והבנקים בהחלט נהנים מפעילות ערה בתיק ההשקעות מאחר וגופים אלה נהנים מעמלות גבוהות כתוצאה מפעילות ערה של קניות ומכירות בתיק ההשקעות.

ישנם לא מעט משקיעים פרטיים המנהלים את השקעותיהם בעצמם ועצם הריגוש מפעילות אקטיבית בתיק ההשקעות של קניה ומכירה של ניירות ערך גורמת להרס שיטתי לתשואה שניתן להשיג על כספם. בלא מעט מקרים אותם משקיעים לא מפנימים עובדה פשוטה זו ומשוכנעים שבשורה התחתונה הם רושמים תשואה חיובית משמעותית.

כיועץ השקעות פרטי אני מציע ללקוח מוצר שונה בתכלית ממה שהורגל עד כה – תיק השקעות אקטיבי המיועץ על ידי בכל רגע נתון כאשר בסיס הייעוץ אינו נגוע באינטרסים נוספים כגון הנאה מעמלות ו\או דמי ניהול. כפי שאני קורה לזה – אובייקטיבי ובלתי תלוי.

ניהול אקטיבי יכול להתפרש כסוג של מיקסום תוצאות תיק ההשקעות אולם בפועל, יתר אקטיביזציה רק יפגע בתוצאות, בתשואות וברווחים והתועלת היחידה תהיה לגוף ההשקעות בו קיים החשבון שיהנה מהעמלות שישולמו בגין הפעילות.