מחיר הזהב

מחיר הזהב נפל אתמול מתחת לרמה של 1,400 דולר לאונקייה לראשונה זה שנתיים ורשם את הנפילה היומית החדה ביותר זה 33 שנים. בתקשורת סיפקו סיבות רבות לירידה במחיר הזהב אבל אף אחת מהן לא הצדיקה את קריסתו. הדבר מעלה את החשד שאולי הקריסה הזו היתה בעצם מתוזמנת ומתוכננת. הסימנים המקדימים לנפילה בהחלט מחשידים. קראו והחליטו בעצמכם.

אז מה אמרו על הסיבות לירידת מחירי הזהב האחרונה? שקיים חשש מהזרמת כמויות רבות של זהב לשוק על ידי בנקים אירופאיים. שיש חשש מהפסקת הדפסת הכסף של הפדרל ריזרב, דיברו גם על ההאטה בסין (צרכנית גדולה של זהב) ורגולציות חדשות על הזהב שהוטלו בהודו. כל סיבה כזו בפני עצמה היא סיבה לירידה במחיר הזהב אך הן בטח לא סיבה לפאניקת מכירות כפי שלא ראינו שלושה עשורים במסחר בזהב. די לראות את הגרף  ל10 שנים כדי להבין את עוצמת הקריסה.

את הסיבה האמיתית לקריסה כנראה צריך לחפש במקום אחר. מקורה ככל הנראה בחשש של הפדרל ריזרב ובנקים בעולם מהנהירה ההולכת וגדלה של משקיעים אחרי רכישת זהב וכסף (silver) בצורתן הפיזית. מדובר ברכישות שהחלו לשבור שיאים בחודשים האחרונים. החשש נובע מעצם הפיכתו של הזהב כאלטרנטיבה לדולר, ליורו וליין היפני שהבנקים המרכזיים האחראיים עליהם החלו להדפיס אותם בכמויות אדירות לאחרונה. הנה כמה סימנים ועובדות שמגבירות את החשד שמדובר במהלך מתוזמן ומתוכנן היטב: 1. הבנק הענק גולדמן זאקס המליץ ללקוחותיו למכור את הזהב שברשותם ימים ספורים לפני הקריסה הגדולה. בהודעה שהוציא גולדמן זאקס ב10 באפריל ללקוחותיו המליץ להמר נגד הזהב והוסיף: “העלייה הבאה במחירי הזהב צפויה רק בעוד מספר שנים”. חמישה בנקים שונים באירופה, בינהם ברקלי’ס האנגלי, BNP וקרדיט סוויס  גם הם כמו גולדמן זאקס חתכו את התחזית למחירי הזהב והמליצו למכור אותו. אליהם הצטרפו גם הבנקים ביפן שפרסמו המלצה דומה. האם מדובר בניחוש מוצלח של הבנקים או בניסיון מתוזמר להפחיד משקיעים ולגרום להם לברוח? הנה עוד כמה פרטים שישפכו אור על התשובה לשאלה זו:
2. גורו ההשקעות ג’ורג’ סורוס הקטין את חשיפתו לזהב בתקופה האחרונה. הוא לא סתם הקטין את חשיפתו אלא חתך ב-50% את השקעותיו הישירות בזהב ובמקביל צמצם את חלקו בחברות כריית הזהב. גו’רג’ סורוס ידוע כמי שמקורב מאד לצמרת הממשל הנוכחי בארה”ב ולראשי הגופים הפיננסים בארה”ב.  האם היה לסורוס מידע פנימי או שהוא בנה על חושיו המפותחים כמשקיע? מיד ננסה לענות
3. ד”ר קרייג רוברטס, יועצו של שר האוצר בתקופת כהונתו של רונלד רייגן חשף שבתי השקעות הודיעו בתחילת אפריל למספר לקוחות ,שקרנות נאמנות ומשקיעים מוסדיים הולכים להזרים כמויות אדירות של זהב לשווקים ולכן המליצו להם לצאת מהשוק הזה בהקדם  האפשרי. כמה ימים אחר כך הגיעה גם האזהרה של גולדמן זאקס ללקוחותיו.
4. מי הפיץ לפיכך לבתי ההשקעות את השמועה על הזרמה מתוכננת של כמויות אדירות של זהב לשווקים? רוברטס חושף שמדובר בפדרל ריזרב שהדליף להם זאת בתחילת אפריל. לטענתו המטרה של הפד היתה להפיל את המחיר ,להוריד מהאטרקטיביות של הזהב וזאת על מנת למנוע בריחה של דולרים אליו. כך הוא אמר:

” The Federal Reserve began its April Fool’s assault on gold by sending the word to brokerage houses, which quickly went out to clients, that hedge funds and other large investors were going to unload their gold positions and that clients should get out of the precious metal market prior to these sales. As this inside information was the government’s own strategy, individuals cannot be prosecuted for acting on it. By this operation, the Federal Reserve, a totally corrupt entity, was able to combine individual flight with institutional flight. Bullion prices took a big hit, and bullishness departed from the gold and silver markets. The flow of dollars into bullion, which threatened to become a torrent, was stopped.”
5. ביום שישי האחרון התוכנית להפלת מחיר הזהב יצאה לדרך. כך לפחות טוען אנדרו מגואיר ,סוחר בגולדמן זאקס לשעבר. הוא מעיד שהפדרל ריזרב מכר באותו יום 500 טון זהב בחסר.  מכירה בחסר (שורט) נעשית כאשר משקיע רוצה להרויח מנפילה של סחורה או נכס כשלשהוא, במידה  שהוא חושב או יודע ממידע פנימי (לא חוקי) שהמחיר שלו ירד. מה שהוא עושה למעשה הוא משאיל את הנכס מסוחר אחר ומוכר אותו. לאחר שמחירו יורד הוא רוכש אותו שוב במחיר נמוך יותר ומרויח את ההפרש. במידה שכמות גדולה של זהב נמכרת בשורט זה לבדו יכול להביא להצפת השוק בבקשות מכירה ומכאן הדרך לקריסת מחירים קצרה. במקרה זה 500 טון זהב זו כמות גדולה מאד. מדובר בקרוב ל25 מיליארד דולר לפי מחיר הזהב כפי שהיה לפני פאניקת המכירות.

אם גם רק חלק מהאירועים האלה נכון , הרי שבימים האחרונים חווינו את אחת מהמניפולציות הגדולות (הגובלת בפלילים) שנעשו בעשרות השנים האחרונות על הזהב. בכל מקרה כמו שכתבתי בעבר, השקעה בזהב לטווח קצר שקולה להימור בקזינו שחשוף לעולם שלם של ספקולנטים שאף אחד לא שולט בו. אך בהתחשב בזה שערך המטבעות ימשיך להישחק כחלק מהשיטה ,שהיפר אינפלציה היא לא שאלה של אם אלא מתי ושהיום אין אלטרנטיבה לתחלואי השיטה הנוכחית לפחות עד שביטקוין יתגבר על חבלי הלידה הקשים שלו, הרי הזהב הוא עדיין ההשקעה הכי אטרקטיבית לטווח הארוך תחת התנאים הנוכחיים. לכן יש רבים שרואים בירידת מחיר הזהב (שיתכן שעוד ימשיך לרדת בזמן הקרוב או בתקופת משבר אם יתרחש) כהזדמנות פז לרכוש את המתכת היוקרתית במחיר נמוך יחסית. אחד שחושב ככה הוא המשקיע המפורסם מארק פאבר וזה מה שאמר שלשום לרשת בלומברג:

קיים כמובן סיכוי שגם הזהב לא יספיק בעת משבר מאד גדול אלא שבמקרה כזה כנראה נעסוק פחות בחיפוש אחר אפיק השקעה אלא יותר בחיפוש אחרי מזון.

הכותב: ערן הילדסהיים
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמים במסמך זה (להלן-
“המידע”) מסופקים כשירות לקוראים ואינם משקפים בהכרח את עמדתו הרשמית של
גיא חזן-יועץ השקעות פרטי. אין לראות במסמך ובמידע הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או
מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים המתוארים בו או של ניירות
ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. אין לראות במידע המלצה או תחליף לשיקול דעתו
המקצועי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ השקעות- בין באופן כללי
ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או
פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק
ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות במסמך
זה לתוצאות בפועל. אין לראות במסמך זה כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים
בנכסים הפיננסים המוזכרים בו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או
היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שנאסף ונערך על ידי גיא חזן-יועץ
השקעות פרטי ומידע הנובע ממקורות אחרים, תחת הנחה שהינו מידע מהימן. מסמך זה אינו
מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע האמור. המידע המופיע אינו
מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח
מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל
מתן הודעה נוספת. מאחר שכך, מסמך זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ
השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. גיא חזן-יועץ השקעות פרטי אינו
מחויב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע מראש או בדיעבד.
גיא חזן-יועץ השקעות פרטי לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש
במסמך זה, אם יגרמו, ואינו מתחייב כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
כל הזכויות במסמך זה ובמידע שייך לגיא חזן-יועץ השקעות פרטי