בועות פיננסיות, נגזרות ופחד מהתמוטטות פיננסית

היא כמעט התפוצצה במשבר 2008,היא יכולה להתפוצץ מחר, שבוע הבא ,עוד שנתיים או חמש. מה שבטוח היא תתפוצץ וכשזה יקרה תגיע הכלכלה העולמית כפי שאנו מכירים אותה היום לסופה. הכירו את בועת הנגזרים או בשמה הפחות מכובס :בועת  ההימורים

מהי נגזרת? נגזרת יכולה לשמש כגידור (הגנה) מפני עליות או ירידות מחירים אך ברובה משמשת כהשקעה ספקולטיבית למטרות רווח. לדוגמא: אם אתם רוצים למשל להמר שמחירו של הזהב יעלה בעתיד, אתם יכולים לרכוש היום זהב ולמכור אותו אחרי שמחירו יעלה. עד כאן לא חידשתי דבר. השאלה מה קורה אם אין לכם כסף או זמן לרכוש את הזהב או שאתם סתם חובבי סיכונים? פה קיימת לכם אפשרות נוספת: לרכוש מאין פוליסת ביטוח שתבטח אתכם כנגד עליית מחיר הזהב מבלי שתצטרכו לרכוש את הזהב.בשפת המשקיעים קוראים לפוליסה הזו ‘אופציה’. במקרה כזה אם הזהב יעלה תקבלו “פיצוי” כגובה העליה מבלי לגעת כלל בזהב. כמו בכל פוליסת ביטוח שאתם מכירים גם כאן אתם מבטחים את הנכס במלוא הסכום אבל משלמים פרמיה (דמי סיכון) רק על אחוז מסוים ממנו. הבעיה פה היא שאם הזהב לא יעלה אתם תאבדו את כל ההשקעה שלכם ,שזו למעשה הפרמיה ששילמתם.

במסחר בנגזרים הגוף “המבטח” יכול להיות בנק ,בית השקעות ,חברת ביטוח או כל גוף פיננסי מורשה אחר . הגוף המבטח יכול “לכתוב” אופציה  כנגד עליה או ירידה של מחיר נכס מסוים, למכור אותה ולקבל תמורתה פרמיה מרוכש האופציה שמהמר על התנודות במחיר הנכס. מנפיק האופציה לפיכך צריך לקוות כמובן שהתרחיש שנגדו הוא מבטח לא יתממש, שכן אז כמו כל חברת ביטוח, הוא עלול להפסיד סכומים ניכרים שיועברו לרוכש האופציה. אם סכום הפיצוי שיהיה עליו לשלם למחזיק או המחזיקים באופציה אף יהיה גבוה מכמות הכסף שברשותו הוא יפשוט רגל.
ההימורים בנגזרים יכולים להעשות על מניות,מטבעות,ריביות, אינדקסים ואפילו על דברים וירטואלים כמו רגשות (מדד הפחד) או מזג האויר (כן יש גם בורסה למזג האויר). רובם נעשים במינוף/סיכון גבוה- כלומר המשקיעים בתחום זה מתבקשים להביא רק חלק קטן מהסכום שעליו הם מהמרים.
מדוע תחום הנגזרים נחשב לפצצת האטום של הכלכלה? מאחר שהנגזרים בגדול מתומחרים לפי נוסחת בלאק & שולס* ,שלא לוקחת בחשבון מצב שאחד מהצדדים יפשוט רגל ,יוצא מכך שהמוסדות העוסקים בנגזרים לא מוכנים לעמוד במצב של פשיטות רגל של הצד השני. תוסיפו לעניין את העובדה שרוב הגופים הגדולים שמנפיקים את האופציות האלה הם גם אלו שרוכשים אופציות דומות מגופים אחרים, והנה קיבלתם סלט הימורים שלם בה כל גוף תלוי בקיומו של האחר כדי לשרוד.  את החלק המפחיד יותר בכל העניין חשף  Graham Summers of Phoenix Capital Research, שהעריך בהערכה גסה כי סך כל הסכומים המסתובבים בתחום הנגזרים היום עומד על כ1.4 קוואדטריליון דולר! (קוואדטריליון = 1000 טריליון = 10000 מיליארד =מספר עם 15 ספרות אחריו).הבעיה שבמידה שיגיע העת לפדות את האופציות האלה , הרי שגם אם כל התוצר של כל כלכלות העולם יגויס לצורך זה -עדיין נצטרך את התוצר של עוד 22 כדורי ארץ כדי שלכל האופציות האלה יהיה כיסוי. זו הסיבה שממשל ארה”ב מיהר כל כך  לחלץ את AIG ב2008 כדי לכסות את הפסדיה בתחום הנגזרים. בכך הוא מנע קריסת שרשרת של עוד חברות ענק ,שהיה מצריך בסופו של דבר מהממשל להתחיל לחפש עוד כדורי ארץ ברחבי החלל כדי שיוכל לכסות את הפסידהן של כולן.
דוגמא נהדרת לכמה הבעיה גדולה אפשר לקבל מהבנק הגרמני ‘דוישטה בנק’ ,שהוא גם במקרה הבנק בעל החשיפה הגדולה ביותר  בעולם לתחום הנגזרים. הנה לפניכם איור שמתאר את מידת החשיפה שלו לנגזרים (באדום)  מול סך כל התוצר הלאומי של גרמניה בירוק. רק בשביל הרקע נציין  ש55.6  טריליון אירו שהבנק הגרמני חשוף אליו בנגזרים מגובה ברק 575.2 מיליארד אירו של פקדונות – פי 100 פחות הנגזרים.
ומה עם הבנקים בארה”ב?
סה”כ חשופים כל הבנקים בארה”ב בסכום מוערך של כ200 טריליון דולר לתחום זה ,שזה בערך פי 3 מגודלן של הכלכלות בכל העולם!
*מודל בלק ושולס הוא מודל כלכלי-מתמטי מסובך, שפותח כדי למצוא תמחור הולם עבור האופציות.
הכותב: ערן הילדסהיים