הבהלה לזהב

חצי עולם מוכר זהב וירטואלי וחצי אחר רוכש את הזהב האמיתי

בטיסות לדובאי אין כבר מספיק מקום במטוסי המטען לכל הזהב על מנת לעמוד בכל הביקוש שקיים באמירויות. בהודו מוכרים זהב במחיר כפול מהמחיר הרישמי שלו ובויאטנם המצב לא טוב בהרבה. כך נראה חצי עולם שמתפטר מהזהב הוירטואלי שלו וחצי אחר שמנצל את המחיר הנמוך כדי לרכוש את הדבר האמיתי.

הזהב ממשיך להתרסק וכבר הגיע ל1180 דולר בסוף השבוע, מחיר המשקף ירידה של 37% משיאו. בפעם האחרונה שהזהב התרסק בקנה מידה כזה היה במשבר הסאב פריים לפני כ5 שנים אז ירד ב31%. רוב המכירות הן מכירות של ניירות המגובים זהב.

קצת רקע לחדשים: היום חלק ניכר מהמסחר בזהב בעולם מתבצע באמצעות ניירות שאמורים להיות מגובים בזהב הפיסי. הרעיון הוא שבמקום להסתובב עם שקים מלאים זהב ,יתאפשר לרכוש נייר שמבטיח את הבעלות על כמות זהב מסוימת . את הנייר ניתן להמיר בזהב פיסי במידת הצורך מכספות מרכזיות הממוקמות ברחבי העולם ,כשהגדולות מבינהן נמצאות בלונדון וניו יורק. הבעיה היא ששוק כזה פרוץ לתרגילים ,הונאות וכל מיני “קסמים” חשבונאיים. מבלי להכנס לסיבה, היום ידוע שיש הרבה יותר ניירות “מגובים בזהב” מזהב פיסי. יש שמדברים שעל כל נייר שבאמת עומד מאחוריו זהב פיסי יש עשרה ניירות שמגובים באוויר ויש שכבר מדברים על יחס הגדול מ- 1:100. זה מבטיח את קריסת שוק הניירות הזה בעתיד ברגע שתהיה פאניקה לזהב פיזי. סוחרים רבים זורקים בשבועות האחרונים ניירות זהב וירטואלים רבים כאלה לשוק ובכך מורידים את המחיר.

לעומת זאת במזרח מנצלים את המחיר הנמוך בגלל מכירת הזהב הוירטואלי,כדי לרכוש את הדבר האמיתי במחיר מוזל. הבעיה היא שהביקוש כבר הפך להיות כל כך גבוה, שאם היום למשל תרצו לרכוש זהב בהודו (זהב אמיתי) תצטרכו לשלם עליו יותר מ2100$ [קישור]. הבהלה לזהב היא לא רק בהודו אלא גם בסין כפי שהצגנו לפני כשבועיים [קישור] .בויאטנם תצטרכו גם לשלם פרמיות גבוהות מאד אם תרצו זהב [קישור]. לפי טארק אל מדאקה, מנהל חברה לסחר בזהב בדובאי, אותה תופעה קיימת במזרח התיכון , בכל החלק הדרומי במזרח אסיה, בטורקיה ובחלקים מאירופה.
החלק המעניין לדבריו ,שהטירוף הוא כבר כל כך גדול,  שהוא לא מצא בסוף השבוע מספיק מקום לזהב בטיסות משוויץ ,כך שיוכל להענות על כל הביקוש שיש באיזור איחוד האמירויות למתכת הזהובה. לדבריו בכל יום הוא מבצע יבוא של טון וחצי עד שני טונות זהב לארצו וזה כאמור גם לא מספיק [קישור]

נכתב ע”י: ערן הילדסהיים