התחזקות השקל מול הדולר

פעם, לפני שנים רבות, היה נהוג להצמיד את מחיריהם של מוצרים שונים לדולר האמריקאי. מחירי הדירות היו בדולרים ובעת חתימת החוזה היו מתרגמים את המחיר לשקלים. אותו הדבר גם לגבי שכירת דירה. נשמע הזוי בימים אלו – אך כך היה. עוד רעיון (שנשמע היום הזוי) היה לשמור דולרים לעת צרה. מתחת למזרן. לשאלה ‘למה?’ היו עונים השומרים – “הדולר תמיד עולה” או “הדולר תמיד שומר על ערכו”.

עד כמה אזרחי ישראל לא האמינו בשקלים שהחזיקו.

שע”ח שקל דולר רשם את שיאו במשבר של שנת 2001-2002 אז נסק שע”ח למעל 5 ש”ח לכל דולר. מאז עברו מעל 10 שנים והדולר כבר הספיק לבקר ברמה של מתחת ל – 3.3 ש”ח לדולר וכיום שע”ח מצביע על 3.54 ש”ח לדולר.

בין הגורמים העיקריים להתחזקות השקל מול הדולר ניתן למנות את הבעיות בארה”ב כתוצאה מהמשבר הפיננסי של שנת 2008 אשר שלחה את רמות הריבית הפדראלית לשיא שלילי – סביב 0 (0-0.25%) וזאת אל מול ריבית גבוה יותר עבור השקל וכן סוגיית מציאת הגז הישראלי שמזרים ויזרים דולרים רבים לשוק.

משקיעים בעולם כולו בוחנים בדיקדוק רב מאוד היכן הכסף שלהם יניב תשואה מירבית והשקל הישראלי עונה “יפה” לסוגיה זו. בזמן שבשווקים בעולם הריביות נמוכות מאוד השווקים בישראל יכולים להניב תשואה שקלית של 1% ועד לפני הורדת הריבית האחרונה אפילו 1.25%. כאשר האחזקה הדולרית מציגה תשואה אפס ברור לחלוטין למה חלק מההון זורם לשקל.

סוגיית מציאת משאבים טבעיים בישראל היא הימור שהושקע בו הון רב עם תוצאות מהפנטות (לחיוב). אכן הצליחו למצוא מצבורי גז בארץ ישראל שזה כשלעצמו אירוע משמח. בסביבת השקל המצב שונה. זרימה עתידית של דולרים רבים ארצה שוחקת עד דק את שע”ח שקל דולר. בשנה האחרונה הספיק השקל להתחזק מרמה של 4 ש”ח לדולר עד לרמתו היום. יותר מ-10%.

לדעתי, שקל חזק מדי פוגע במשק הישראלי באופן נואש הרבה יותר מפגיעה עתידית של בועת הנדל”ן המדוברת. התחזקות השקל פוגעת כבר היום במשק הישראלי וגם בחישוב עתידי הנתונים מצביעים על המשך התחזקותו.

העליהום שיש על בנק ישראל ועל ממשלת ישראל שאינם עושים מספיק על מנת לבלום את המשך עליית מחירי הדיור אולי מוצדק אך הפעילות החשובה באמת צריכה להיות “חשבון נפש” איך עוצרים את התחזקותו של השקל מול הדולר.

שקל חזק פוגע בצמיחה המשק, ברווחי החברות, העסקת עובדים, תשלומי מס ופיתוח עסקי. זו כבר סוגיה שלטעמי יכולה לפגוע במשק (וכבר פוגעת..) באופן כזה שהתיקון ייערך זמן רב מאוד ולכן על הקברניטים הפיננסים (בנק ישראל, משרד האוצר, ראש הממשלה והממשלה כולה) לתת את הדעת כיצד שולטים בספינת השקל החזק הדוהר מעלה מעלה ומתחזק ופוגע בכלכלה הישראלית ובכל אחד מאיתנו.