ריבית, נדל”ן ושר אוצר לפיד

אתמול, נאם שר האוצר מר לפיד, ההוא ממפלגת העתיד נאום נוסף בסדרה בלתי נגמרת של נאומי סרק . בנאומו ,אמר השר לפיד את המשפט המדהים הבא :“משחקי ריביות לא יורידו את מחירי הדירות” 

האמת , לאחר ששומעים כזה משפט משר בכיר בכלכלת ישראל ,השר שאמור לנווט את כלכלת ישראל, עולות מחשבות שאולי הוא באמת לא מבין על מה הוא מדבר.
אבל אז נזכרים שהדבר לא מתקבל על הדעת , הרי אפילו בדו”ח האחרון שהגישו לו נציגי קרן המטבע, כתוב בפרוש הקשר הישיר, הברור, הקשר הבלתי נתיק בין גובה הריבית למחירי הנדל”ן .לכן , זה יותר ממטריד לראות את השר הנכבד מכנה את הנושא הכבד ביותר בכלכלת ישראל כמשחקים , מר לפיד, כתוצאה ממשחקי הריבית אזרחים נאמנים מחפשים את מקומם בארצות אחרות. כלכלת ישראל עומדת על פי תהום.

 
אלה לא משחקים. אלו הם חיינו.
אז כבוד השר לפיד. תשמע, לא לדעת זה בסדר גמור.
כולנו לומדים כל הזמן בכל דקה שעוברת. לחשוב שאתה יודע הכל ואין לך צורך לעסוק “במשחקי ריבית” זה כבר עשיית עוול בלתי נסלח כנגד אזרחי ישראל וכנגד אלה שהאמינו להבטחות שפיזרת רק לפני שנה.
אז בשבילך וגם בשביל אחרים, קבל בקיצור נמרץ את הסיבה מדוע כל הסובבים אותך מסבירים לך שאין אפשרות להוריד את מחירי הנדל”ן …. תחת השיטה הקיימת.

כדי להבין מדוע לא ניתן להוריד את מחירי הנדל”ן בישראל צריך תחילה להבין איך עובדת השיטה המוניטרית הקיימת.
בשיטה הקיימת רובו המכריע של הכסף מופק על ידי הבנקים כחוב נושא ריבית באמצעות הליך מתן ההלוואות ( כ 93% מהכסף במדינת ישראל ) .יותר משליש ההלוואות במשק הן הלוואות לדיור פרטי והשאר הלוואות למגזר הפרטי והלוואות למגזר העסקי.
בשיטה הקיימת, כסף חדש נוצר כאשר מופקת הלוואה חדשה וכסף קיים נגרס ומושמד כאשר קרן ההלוואה מוחזרת למפיקי ההלוואות הבנקים. הגורם העיקרי שקובע מצב של רווחה כלכלית במשק הוא כמות הכסף .אם יש מספיק כסף בידי האזרחים בכמות שמותאמת לכלכלה ולתוצר, האזרחים יחיו ברווחה כלכלית. במצב בו כמות הכסף קטנה ונוצר מחסור של כסף בידי האזרחים, נוצר מחנק כלכלי המוגדר כמיתון. לכן ,הגורם החשוב ביותר בעולם הכלכלי המודרני, הוא שליטה על כמות הכסף במשק.

נכון להיום שליטה זו מופקדת בידי תאגידים פרטיים בנקאיים ולא בידי הריבון ,המדינה ( לא הממשלה ).
מכיוון שבשיטה הקיימת הבנקים, מפיקי הכסף, מפיקים רק את קרן ההלוואה אבל אינם מפיקים את הריבית הנדרשת על ההלוואה ,יש צורך בסיסי לייצר מספיק כסף חדש ,שוב באמצעות הלוואות חדשות, כדי שיהיה מספיק כסף במשק לתשלומי הריבית על חובות העבר. (זהו משפט ארוך אבל משפט מפתח להבנת המצב.)
מכיוון שהריבית הנהוגה כיום היא בממוצע כ 5% , יש הכרח לייצר בכל שנה כמות גדלה של כסף חדש שתהיה גדולה מכמות הכסף הקיימת בשנה שעברה בלפחות 5%. מכיוון שהתוצר במדינה אינו גדל בקצב כזה לאורך זמן ורמת הגידול בתוצר היא בסביבות 2% בשנה ,נוצר פער של כ 3% בין הגידול בתוצר לבין כמות הכסף החדש שהופק ( אם המערכת עבדה כנדרש ) פער זה הוא אותה אינפלציה או כפי שנהוג לכנותה כיום “יוקר המחיה ” . וזו הסיבה מדוע יעד האינפלציה עומד על 2-3% ולא על 0%.אם האינפלציה תהיה אפסית המשמעות היא שלא הופק מספיק כסף חדש ומכאן ועד לכניסה למיתון ( מחסור של כסף במשק ) המרחק קצר מתמיד.
אז מה הקשר בין השיטה לבועת הנדל”ן.
בשנת 2008 קרסה הכלכלה העולמית. המשק העולמי נעצר בחריקת בלמים. המשק הישראלי שבנוי על ייצוא ( יותר מ 30% ) נכנס לחוסר וודאות קשה ביותר.
במקביל, קרסה הבורסה לניירות ערך. הירידות הגיעו לרמה מפחידה של 40%. המצב היה לפני אסון פיננסי כבד.
מי “שהציל” את המצב היו עתודות הכספים בפנסיה ההסתדרותית שהולאמה על ידי המדינה ומנוהלת על ידי קרן “עמיתים”.
אם נאמץ את זכרוננו נגלה שאותה קרן שימשה כבלם לירידות בבורסה, הזרימה ביקושים וייצבה את ירידות המחירים.
עברו חודשיים המשק לא מתאושש. הייצוא מגלה חולשה ונגיד בנק ישראל מבצע את הצעד היחיד אותו יכל לבצע במצב כזה במסגרת השיטה הקיימת. הורדת ריבית לרמה שלילית ( פחות מהאינפלציה השנתית )
התוצאה של המהלך הייתה מיידית. ראשית אותת הנגיד לבנקים בישראל שאפשר לחלק הלוואות ככול שירצו.
שנית, אותם חוסכים שברחו מהבורסה והפקידו את כספם בפקדונות בנקאיים חיפשו מזור לכספם שאיבד מערכו בכל יום שעבר ( הריביות על הפקדונות ירדו לרמה אפסית ). כך החלה אותה זרימה של משקיעי נדל”ן לכיוון הנדל”ן.
מכיוון שרוב המשקיעים החדשים היו צריכים הלוואות נוספות כדי לקנות דירות ואפילו במחירי 2009 שהיו עדיין נמוכים ,החל המסע למפיקי הכסף הבנקים. משכנתאות הופקו, הכסף החל לזרום שוב בכלכלה הישראלית.
מכיוון שאין אפשרות לייצר היצע בזמן סביר עבור משקיעי פק”מ נדל”ן . עודפי הביקוש הרימו את מחירי הנדל”ן. המחירים העולים הזרימו לשוק משקיעים נוספים שהזרימו ביקושים נוספים . ככל שעלו מחירי הנדל”ן עלו גם היקף המשכנתאות ועלתה כמות הכסף החדש שיוצר באמצעות כלי המשכנתאות.
רוכשי הנדל”ן למגורים נקלעו למערבולת ונסחפו גם כן לקניית הנדל”ן במחירים ההולכים ועולים.
ככל שעלו המחירים כך עלתה בהתאמה כמות הכספים שהופקו באמצעות משכנתאות.
כמות הכסף שנוצרה יצרה הרגשת רווחה מדומה שאיפשרה לראשי המשק לעלוז ולצהול כאילו הצילו את כלכלת ישראל בעוד שאר העולם מצוי במשבר.
לצערנו, בשיטה הקיימת, אין ארוחות חינם וכפי שאמר פרופ’ זליכה יש טעויות שאין אפשרות לתקנם.
כך הגענו עד למצבנו היום. מחירי נדל”ן מנופחים שאין אפשרות להורידם.

כל ירידה משמעותית במחירי הנדל”ן תייצר אפקט דומינו שיגרום לקריסת המערכת הבנקאית 
התרחיש ברור למדי.ככל הונאת פירמידה, הקריסה נמנעת כל עוד יש מצטרפים חדשים ובכמות יותר גדולה מהמצטרפים הקיימים. לשם כך יש צורך לנפח עוד ועוד את כמות הכסף החדש במשק.
מכיוון שהנדל”ן מהווה לפחות כחצי מייצור הכסף החדש במשק ,יש צורך בסיסי להעלות את מחירי הנדל”ן שאחרת לא יהיה מספיק כסף במשק. לוקחי ההלווואות הקיימות לא יוכלו להחזיר את ההלוואות שלקחו . ההלוואות יימחקו ומאזני הבנקים יראו על מצב של חדלות פירעון.
זו הבעיה ממנה פחד הנגיד כאשר רץ בבהלה לשר השיכון הקודם בדרישה להפסיק את שחרור הקרקעות לבניה. וזו הבעיה ממנה חושש ראש הממשלה כיום.
שניהם הבינו שכל ירידה משמעותית במחיר הנדל”ן תייצר אפקט דומינו שיביא לקריסת המערכת הבנקאית.
לכן , תחת השיטה הקיימת , אין אפשרות להוריד את מחירי הנדל”ן אלא במחיר אסוני של קריסת הבנקים.

אז מה הפתרון.
מכיוון שאין אפשרות לייצר מספיק כספים תחת שיטת החוב המנופח, יש הכרח לשנות את שיטת הפקת הכסף ולייצר מסלול עוקף בנקים שייצר את הכסף הנדרש למשק ,על ידי המדינה ללא חוב.
אין אפשרות אחרת לצאת מהסבך בצורה שלא תגרום להחרבת הכלכלה.
את התרחיש הזה בדיוק חוו בשנים האחרונות אזרחי ספרד, אירלנד, ארה”ב ועוד מדינות.
בועת נדל”ן בישראל היא תופעה מוניטרית הרסנית. היא איננה בועה הנדסית. הרי לא הגיעו בשנים האחרונות מיליון עולים נוספים . הרי לא היה גידול בביקוש למגורים בשנתיים וחצי האחרונות, גידול שהצדיק עליה מטאורית במחירי הנדל”ן של 60-80%.
הסברי המחסור הם הסברי סרק מכיוון שהם מנסים לתת מענה לביקוש ספקוליבי של משקיעי נדל”ן. מדובר על הסבר סרק מכיוון שהוא איננו נותן פתרון לבעיית הפקת הכסף שהיא הגורם העיקרי אליו צריך להתייחס בשוק של מחירי נדל”ן יורדים ,אם רוצים להוריד את המחירים מבלי לחרב את כלכלת המדינה.

לבעיה מוניטרית צריך לתת פתרון מוניטרי. או בהיפוך לבעיה מוניטרית לא יעזור “פתרון” הנדסי. 
לכן מר לפיד, כל נאום ששם את הרדיפה אחרי ההיצע כפתרון לבעיה הוא נאום סרק שכל מטרתו לעוור את עיני האזרחים מלראות את האמת. האמת יצאה לאויר העולם. אפילו כלכלני קרן המטבע הכריזו בדו”ח שהגישו לך אתמול שאסור להגיע למצב של ירידה משמעותית במחירי הנדל”ן .
הם גם הסבירו את קביעתם. כל ירידה משמעותית במחירי הנדל”ן תסכן את המערכת הפיננסית. או בתרגום לשפת העם תגרום לפשיטת רגל של המערכת הבנקאית.
אתה מבין מר לפיד, בכל יום שאתה מגדיר את הבעיה המוניטרית “כמשחקי ריבית” אתה מנציח את המצב בו רוב אזרחי ישראל משמשים כבני ערובה של המערכת הבנקאית.
האם זה מצב הגיוני. האם זה מצב סביר . במה זכתה המערכת הבנקאית שתזכה להגנתנו באש בחוב ובמים.

.
.
הפוסט מתוך הבלוג: הכלכלה האמיתית – http://kalkala-amitit.blogspot.co.il
נכתב ע”י אורי ירון – מתוך הבלוג – בועת נדל”ן – http://www.buat-nadlan.com