אירופה החיובית עם חדשה שלילית

הבנק הגדול באירופה הגביל את משיכת הכספים ללקוחותיו שבוע אחרי שדווח כי קיימת סכנה ליציבותו

אז האם הכלכלה העולמית באמת יצאה מהמיתון? בנק HSBC מהבנקים הגדולים בעולם נמצא קרוב יותר מאי פעם למצב המסכן את יציבותו. כך נקבע באמצע החודש בדו”ח שפרסמה חברת אנליסטים מהונג קונג. בסוף השבוע החל הבנק להגביל את משיכות המזומנים ללקוחותיו. בשלב הזה זה היה רק באופן זמני. בלומברג מדווח שהבנק הוא רק אחד מתוך רשימה ארוכה של בנקים באירופה שמתקרבים במהירות למצב של חדלות פרעון.
 
מחקר שפורסם לפני כשבועיים על ידי פורנסק אסיה, חברה לחקר שווקים מהונג קונג, הציג תמונה עגומה מאד לגבי מצבו של HSBC הנחשב לאחד הבנקים הגדולים והחשובים בעולם. במחקר נכתב כי הבנק מתמודד עם “בעיות שלא ניתן להתעלם מהן”. אחת הבעיות המוצגות בדו”ח היא בור בתקציבו העומד כיום על 80 מיליארד דולר. לפי הדוח יצטרך הבנק לכסות את הגרעון הזה לכל המאוחר עד סוף שנת 2019. עוד ציין הדו”ח כי הבנק העריך בצורה מוטעת את רווחיו וסבל מרישום שגוי של מאזנים וכן מבעיות משפטיות. בעקבות כך החברה המליצה ללקוחותיה למכור את אחזקותיה בבנק. HSBC סירב להגיב רשמית לדו”ח אבל תגובה לא רשמית הגיעה כנראה כבר בסוף השבוע האחרון.

ה – BBC דווח בסוף השבוע כי הבנק החל להגביל את לקוחותיו במשיכות מזומנים גדולות. הסיבה שבה הבנק תרץ את ההגבלה היא שאותם לקוחות לא יכלו לספק ראיות למטרת המשיכה.
הגבלת המשיכות היתה על סכומים שנעו בין 5000 ליש”ט ל -10,000 ליש”ט. אחד מלקוחות הבנק סיפר לתחנת הרדיו של BBC על מה שעבר בבנק:
” כשהצגנו בפני פקידי הבנק את בקשת המשיכה , הם סרבו לתת לנו את הכסף בגלל שאנחנו לא יכולנו לספק להם הסבר מניח את הדעת למטרת המשיכה “. לדברי הלקוח “הבנק רצה [כראיה] מכתב מאדם המעורב בעסקה”. כשביקש הלקוח לדעת כמה כסף הוא כן יוכל למשוך בלי להציג ראיות ,לא ידעו בבנק לתת לו תשובה. רק אחרי דין ודברים הסכים הבנק לאשר לו משיכה של 3000 ליש”ט ביום אחד. “אני כבר בנקאי בבנק 28 שנים. כולם מכירים אותי שם ואף פעם לא היה צריך להסביר לבנק שלך  למה אתה רוצה את הכסף שהוא בכלל לא שייך להם , הוא שייך לך . . ” התלונן הלקוח בפני מגיש תוכנית הרדיו.
HSBC טען להגנתו כי הנוהל נועד בכלל להגן על לקוחותיו והוא הוכנס אל תוך נהלי הבנק כבר בנובמבר, אולם “רק עכשיו” תודרכו בכך עובדי הבנק.

בעקבות החשש לפאניקה בקרב לקוחותיו שיגרום למצב של “ריצה אל הבנק” (מצב בו מספר גדול של לקוחות מנסה למשוך את כספיו בו זמנית מהבנק ובכך מביא להשבתתו באופן זמני) , HSBC הוציא הודעה בהולה נוספת אתמול שבו הוא מודיע כי הצגת הראיות לא תהווה יותר תנאי למשיכת כספים בסניפיו.
על פי הדוח הכספי האחרון על הבנק לא בטוח שפה הפרשה הזו הסתימה ובטח שלא רק בבנק הזה. בלומברג מדווח עתה על עוד רשימה ארוכה מאד של בנקים באירופה שנמצאים בגרעון אדיר בהון ובינהם גם דויטשה בנק הגדול מגרמניה.
.
.
.
פורסם על ידי ערן הילדסהיים